Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
marzec 2026
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
23
24
25
26
2
3
4
5
7
8
9
10
11
12
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
31
1
2
3
4
5
Ciepliński/Bies Duo
27.02.2026    
19:00 - 20:00
Ciepliński/Bies Duo Andrzej Ciepliński – klarnet Tymoteusz Bies – fortepian W programie: Krzysztof Penderecki  – Preludium na klarnet solo (3’) Mieczysław Wajnberg – Sonata na [...]
Michał Bajor Recital – Piosenki, które lubię
28.02.2026    
18:00 - 20:00
Kolejny recital Michała Bajora nosi tytuł „Piosenki, które lubię”. W ciągu ostatnich tras koncertowych, z piosenkami z albumu „No, a ja?”, usłyszeli Państwo utwory wybrane [...]
Warsztaty ENCEPENCE
01.03.2026    
09:30 - 10:30
Wejdź do magicznego świata leprechaunów! Czekają zielone kapelusze, poszukiwanie garnka złota i irlandzki taniec.
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
01.03.2026    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Trajan Muryń – dyrygent Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie koncertu Sponsor Koncertów Rodzinnych: adamietz.pl   Uczestników koncertów rodzinnych zapraszamy również do udziału w warsztatach [...]
MAGICZNY KUFEREK DŹWIĘKÓW
01.03.2026    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Trajan Muryń – dyrygent Magdalena Wójcik-Gugulska – prowadzenie koncertu Sponsor Koncertów Rodzinnych: adamietz.pl   Uczestników koncertów rodzinnych zapraszamy również do udziału w warsztatach [...]
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
BANDONEGRO symfonicznie | Silva | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Bandonegro: Michał Główka – bandoneon / akordeon Jakub Czechowicz – skrzypce Marek Dolecki – fortepian Marcin Antkowiak – kontrabas Justyna Grzegorczyk i [...]
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
GJEILO, ARNOLD, SIBELIUS |Kędra | Dziad | Janiak | Orkiestra i Chór Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Anna Sikora – przygotowanie chóru Cracow Piano Duo: Milena Kędra – fortepian Michał Dziad – fortepian Rafał Janiak – [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Warsztaty muzyczne POMELODY
Warsztaty muzyczne Pomelody Bilety wstępu dotyczą wszystkich uczestników, zarówno dzieci, jaki i dorosłych. Udział opiekuna w zajęciach jest obowiązkowy. ABONAMENTY: Istnieje możliwości telefonicznego zamówienia i [...]
Otwarta próba generalna do koncertu symfonicznego
Serdecznie zapraszamy uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkania z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej [...]
KODÁLY, DUPRE, BARBER, LUTOSŁAWSKI, MENDELSSOHN-BARTHOLDY | Mossakowski | Chrenowicz | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Karol Mossakowski – organy Jakub Chrenowicz – dyrygent W programie: Zoltán Kodály – Tańce z Galanty (16’) Marcel Dupre – Cortege and [...]
Wielki Post Wielka Muzyka | Sykulski | Poznański Chór Chłopięcy | Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Poznański Chór Chłopięcy Jacek Sykulski – dyrygent, przygotowanie chóru W programie: Johann Sebastian Bach – Pasja według św. Jana  
7 grudnia 2018, piątek | 19:00
STREFA GWIAZD – N. Clein / P. Neumann
POLSKA MUZYKA ZAPOMNIANA

Bilety normalne 30 zł
Bilety ulgowe 15 zł

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Natalie Clein – wiolonczela
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Władysław Żeleński – Scena baletowa z opery Konrad Wallenrod
Ernest Bloch – Rapsodia hebrajska na wiolonczelę i orkiestrę Schelomo
Jean Sibelius – II Symfonia D-dur op. 43

Koncert realizowany w ramach programu  filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!
Program współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.
Realizacja programu na terenie Województwa Opolskiego została objęta honorowym patronatem Opolskiego Kuratora Oświaty 

 

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

 

 

 

Zwykle już w podstawówce uczymy się o trzech wieszczach. Korzystając z danych Głównego Urzędu Statystycznego możemy także odnaleźć trzech Polaków, których nazwiska nosi najwięcej ulic w naszym kraju. W obu tych zestawieniach znajduje się autor naszej narodowej epopei.

Od narodzin Adama Mickiewicza (bo to o nim oczywiście mowa), w wigilię Bożego Narodzenia tego roku minie okrągłe 220 lat. Co do tego, że Mickiewicz „wielkim poetą był” wątpliwości nie ma chyba nikt. Dziś nazwalibyśmy go dodatkowo celebrytą i influencerem, a w swoich czasach określany był działaczem niepodległościowym, mesjanistą i nauczycielem. Nic więc dziwnego, że jego teksty inspirowały reprezentantów innych dziedzin sztuki. Doskonałym przykładem dzieła stworzonego w oparciu o poezję Mickiewicza są na przykład moniuszkowskie Sonety krymskie. Podobną ścieżkę obrał również inny polski kompozytor, Władysław Żeleński, który w 1884 roku pochwalić się mógł napisaną właśnie operą Konrad Wallenrod. Po premierze Konrada we Lwowie i w Warszawie Żeleńskiego okrzyknięto zresztą nowym Moniuszką, a podczas jego wizyty
na rzeczonej operze w teatrze, gdy odbierając bilet, na pytanie kasjera o nazwisko skromnie powiedział: „Jestem autorem Konrada Wallenroda” – został wyściskany i z całą powagą wzięty za… Mickiewicza, który zmarł, bagatela, trzydzieści lat wcześniej. Scena baletowa z opery Konrad Wallenrod, która (pełniąc rolę uwertury) otworzy symfonicznie grudzień w FO, będzie zatem ukłonem w stronę największego poety polskiego romantyzmu.

Schelomo – tak po hebrajsku brzmi imię izraelskiego króla, który słynął z mądrości w rozstrzyganiu sporów. To właśnie Salomona uważa się za autora starotestamentalnej Księgi Koheleta. Zawarte w niej prawdy, w drugim dziesięcioleciu XX wieku poruszyły Ernesta Blocha – urodzonego w Szwajcarii amerykańskiego kompozytora o żydowskich korzeniach. Planował napisać utwór wokalny, nie mógł jednak zdecydować, w jakim języku powinien on zabrzmieć. Dylematu pozbawiło go spotkanie z Alexandrem Barjanskim – niezwykły, mistrzowsko głęboki dźwięk rosyjskiego wiolonczelisty był tym, czego Bloch szukał. I tak powstała nostalgiczna Rapsodia hebrajska na wiolonczelę i orkiestrę, w której myśli i słowa króla Salomona w uniwersalnym języku muzyki wyśpiewuje szlachetny instrument.

Jednym z ciekawszych przypadków dotyczących relacji władz państwowych i artystów, jest ten dotyczący Jeana Sibeliusa – gdy autor słynnego Koncertu skrzypcowego d-moll miał niespełna trzydzieści, rząd Finlandii przyznał mu dożywotnią pensję. Wszystko po to, by mógł tworzyć bez przeszkód i zmartwień. W tak sprzyjających warunkach powstała jego II Symfonia D-dur op. 43, dzieło o klasycznej, czteroczęściowej budowie – z przestrzenną i melancholijną pierwszą częścią, burzliwą i mroczną drugą, wypełnioną nieustającym ruchem częścią trzecią i majestatycznym, wzruszającym finałem.

(MK)

Partner cyklu:

 

Natalie Clein – wiolonczela

Na urodzoną w Wielkiej Brytanii Natalie Clein świat zwrócił uwagę w momencie, w którym wiolonczelistka w wieku 16 lat zdobyła tytuł Młodego Muzyka Roku BBC, a następnie zwyciężyła w Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków, będąc pierwszą w historii tego konkursu Brytyjką, która sięgnęła po jego najwyższy laur.

Jako studentka otrzymała stypendium Królowej Elżbiety uczęszczając do Royal College of Music. Studia ukończyła pod kierunkiem Heinricha Schiffa w Wiedniu. Aktualnie Natalie Clein jest wykładowcą w Royal College of Music London a także w Akademii Muzycznej w Rostoku. Gra na instrumencie 'Simpson’ wykonanym przez Guadagnini w 1777 roku. Dziennik The Times opisał ją jako „hipnotyzującą” swoją grą, a jej wykonania zostały nagrodzone za „zadziwiającą gamę kolorów i … różnorodność ekspresyjnych stylów” (Gramophone Magazine).

Artystka regularnie nagrywa dla brytyjskiego niezależnego wydawnictwa fonograficznego Hyperion Records. W ramach współpracy nagrała dwa koncerty wiolonczelowe Camille Saint-Saënsa, a także Schelomo Blocha i Kol Nidrei Brucha ze Szkocką Orkiestrą Symfoniczną BBC. Solowa płyta z utworami Blocha, Ligetiego i Dallapiccoli została wydana 27 stycznia 2017 roku i otrzymała nagrodę Diapason d’Or. W dorobku artystki znajdują się jeszcze 3 płyty wydane nakładem wytwórni EMI, a także seria czterech koncertów dedykowanych BBC Radio 3 wraz z  St Luke’s London Symphony Orchestra.

Natalie Clein regularnie występuje jako solistka w owianych sławą salach koncertowych z towarzyszeniem najlepszych orkiestr świata. Wśród nich znajdują się chociażby: Philharmonia Hallé, Bournemouth Symphony, City of Birmingham Symphony, BBC National Orchestra of Wales, Montreal Symphony, Orchestre National de Lyon, New Zealand Symphony and Orquesta Filarmónica de Buenos Aires. Występowała również z wieloma wybitnymi dyrygentami takimi jak Sir Mark Elder, Sir Roger Norrington, Gennady Rozhdestvensky, Leonard Slatkin, Stéphane Denève oraz Heinrich Schiff. Regularnie współpracuje także z innymi artystami m.in. Sergio Tiempo, Håvard Gimse, Anthony Marwood oraz Leif Ove Andsnes, jak też współczesnymi kompozytorami, takimi jak Thomas Larcher, Brian Elias i Dobrinka Tabakova.

W  2015 roku Natalie Clein otrzymała stanowisko Artysty-Rezydenta oraz Dyrektora Muzycznego na Uniwersytecie w Oxfordzie. Rok później narodził się pomysł wykonania cyklu sześciu suit na wiolonczelę solo Jana Sebastiana Bacha, które wykonane zostały na recitalach w Londynie, Southampton oraz Oxfordzie.

Artystka spełnia się także w roli dyrektora artystycznego organizując własny Festiwal Muzyki Kameralnej w Purbeck w Dorset oraz zaangażowana jest w interdyscyplinarne projekty z tancerzem Carlosem Acostą, pisarką Jeanette Winterson i reżyserką Deborah Warner.

 

 

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com