Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
listopad 2019
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
31
1
2
4
5
6
7
7:00 PM - W STARYM KINIE
8
9
12
13
14
16
17
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
6:00 PM - NA DWA GŁOSY
18
19
20
21
25
26
27
28
30
6:00 PM - MICHAŁ BAJOR
1
Nerwica natręctw
28.10.2019    
17:30 - 19:00
Nie od dziś wiadomo, że jeśli szukamy dużej dawki dobrego humoru i przepisu na doskonałą rozrywkę, warto sięgnąć po komedię francuską. „Nerwica natręctw” – sztuka [...]
Nerwica natręctw
28.10.2019    
20:15 - 22:00
Nie od dziś wiadomo, że jeśli szukamy dużej dawki dobrego humoru i przepisu na doskonałą rozrywkę, warto sięgnąć po komedię francuską. „Nerwica natręctw” – sztuka [...]
JAZZ JEST W FO.rmie – ZADUSZKI JAZZOWE. Tribute to Tomasz Stańko
03.11.2019    
18:00 - 19:00
Filharmonia Opolska w sezonie artystycznym 2018/2019 przedstawiła cykl koncertów klubowych promujących blues. Koncerty, pod wspólnym hasłem Blues jest w FO.rmie odbywały się raz w miesiącu i cieszyły [...]
W STARYM KINIE
07.11.2019    
19:00 - 21:00
Karol Mossakowski – organy W programie: Projekcje filmu Rozkosze Gościnności (1923r.) z muzyką na żywo. Ten cykl polecamy szczególnie: Miłośnikom kina; osobom zauroczonym targami staroci, [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.11.2019    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.11.2019    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
11.11.2019    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Mariusz Patyra – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Witold Maliszewski – Legenda op. 31 (13’) Henryk Wieniawski – I [...]
KAMERALNY JUBILEUSZ
15.11.2019    
19:00 - 21:00
Kwartet Camerata Włodzimierz Promiński – skrzypce Andrzej Kordykiewicz – skrzypce Piotr Reichert – altówka Rafał Kwiatkowski – wiolonczela W programie: Roman Statkowski – V Kwartet [...]
KONCERT RODZINNY
17.11.2019    
11:00 - 12:00
Siódemka w kontekście Koncertów Rodzinnych okazała się naszą szczęśliwą liczbą. Cały poprzedni sezon, wraz z naszymi specjalnymi bohaterami – Nutką i Bemolem – poznawaliśmy historię [...]
NA DWA GŁOSY
17.11.2019    
18:00 - 19:00
Maria Małkiewicz – wokal Michał Warmuzek – wokal Jacek Mełnicki – fortepian, wokal Sekcja: Grzegorz Król – keyboard Paweł Mrocheń – bas Radek Pilarz – perkusja Damian Wojda [...]
OPERA W FILHARMONII. Giuseppe Verdi – Aida
22.11.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór Fenix Agnieszka Franków-Żelazny, Aleksandra Dudycz – przygotowanie chóru Chór Filharmonii Opolskiej Aida / Izabela Matuła – sopran Radames / Boldizsár [...]
OPERA W FILHARMONII. Giuseppe Verdi – Aida
23.11.2019    
18:00 - 20:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Chór Fenix Agnieszka Franków-Żelazny, Aleksandra Dudycz – przygotowanie chóru Chór Filharmonii Opolskiej Aida / Izabela Matuła – sopran Radames / Boldizsár [...]
MUZYKA ŚWIATA – MUZYKA GRECKA
24.11.2019    
18:00 - 19:00
Filharmonia Opolska w tym sezonie artystycznym zaprosi Państwa w podróż, podczas której usłyszycie Muzykę świata. Będzie to cykl koncertów pod właśnie tym wspólnym tytułem, a [...]
Otwarta Próba Generalna
29.11.2019    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
WIEDEŃ W DUECIE
29.11.2019    
19:00 - 21:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej Karolina Koczur – skrzypce Wojciech Koczur – altówka Yaroslav Shemet – dyrygent W programie: Ludwig van Beethoven – Uwertura do baletu Twory [...]
MICHAŁ BAJOR
30.11.2019    
18:00 - 20:00
Michał Bajor Promocja najnowszej płyty Artysty. Kiedy przed laty rówieśnicy Michała Bajora słuchali Beatlesów, on również zafascynowany, nucił ich ponadczasowe piosenki. Ale równolegle wsłuchiwał się [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
01.12.2019    
10:00 - 13:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
01.12.2019    
11:30 - 14:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Wydarzenia w dniu 07.11.2019
Wydarzenia w dniu 30.11.2019
12 kwietnia 2019, piątek | 19:00
WIELKI POST – WIELKA MUZYKA

Bilety 25 zł, 40 zł, 55 zł

Terminy:
12.04.2019, piątek, godz. 19:00
13.04.2019, sobota,  godz. 18:00

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Chór Żeński Filharmonii Opolskiej
Marzena Michałowska – sopran
Piotr Olech – kontratenor
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Giovanni Battista PergolesiStabat Mater
Richard Wagner (arr. Henk de Vlieger) – Suita orkiestrowa z misterium scenicznego Parsifal

W ostatnich dwóch latach koncerty Wielki Post – Wielka Muzyka opierały się na ewangelicznych opisach męki i śmierci Jezusa Chrystusa, za sprawą dźwięków Pasji Jana Sebastiana Bacha i Józefa Elsnera. Tym razem spojrzymy na ten moment roku z innej perspektywy.

Najpierw – z perspektywy Matki. Tej, która stała pod krzyżem. Tej samej, której białe, marmurowe oblicze dłuta Michała Anioła w watykańskiej Bazylice Świętego Piotra nie wydaje się wcale odległe i zimne. Wreszcie – tej, do której jakby o ratunek (a może właśnie o czułą troskę w ostatniej godzinie?) wołał w 1736 roku, umierający na gruźlicę, zaledwie dwudziestosześcioletni Giovanni Battista Pergolesi. Genialny młodzieniec i twórca opery komicznej, średniowieczną sekwencję Stabat Mater opracował muzycznie tak, że dojmujący ból nie przyćmiewa nadziei i poczucia, że śmierć nie jest końcem wszystkiego.

Rzymski kanon liturgiczny mówi:
„Podobnie po wieczerzy, wziął ten przesławny kielich w swoje święte i czcigodne ręce, ponownie dzięki Tobie składając, błogosławił i podał swoim uczniom mówiąc:
Bierzcie i pijcie z niego wszyscy:
To jest bowiem kielich Krwi mojej (…)”

Ten przesławny kielich rozpalał wyobraźnie wielu chrześcijan przez setki lat. Jednym ze śladów owej fascynacji jest obecna w zbiorze legend arturiańskich historia świętego Graala. U schyłku życia sięgnął po nią również niemiecki kompozytor i reformator opery, Ryszard Wagner. Warto wiedzieć, że Wagner marzył o stworzeniu dzieła totalnego.
Poza samym pisaniem muzyki zajmował się też warstwą literacką i techniczną – skonstruował kilka instrumentów oraz… teatr dostosowany do wystawiania jego dzieł! Parsifal, którego określił misterium scenicznym, jest zatem jego autorską i dość swobodną interpretacją słynnych mitów o Bractwie Świętego Graala.

W sposób totalny należy też chyba pojmować samego Wagnera: nie oddzielając człowieka od wizji, koncepcji i twórczości. Właśnie dlatego po dziś dzień jego przeciwnicy są zagorzali, a wielbicieli można by określić wyznawcami. Polskiemu krytykowi muzycznemu i publicyście, Stefanowi Kisielewskiemu, bliżej było chyba do pierwszej grupy, gdy pisał: „Wierszowane teksty oper Wagnera, przez niego samego pisane, to najprawdopodobniej poetycka grafomania. Niemniej same zręby tych utworów mają niewątpliwie swoją wielkość. (…)”

Ta niewątpliwa wielkość oraz Wielki Piątek (w który to rozgrywa się akcja trzeciego aktu misterium) stanowić będą drugą perspektywę wieczoru. Kisielewski w rozdziale Gwiazdozbioru muzycznego poświęconym Wagnerowi zwraca uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię: „Muzyka podporządkowana tu została bez reszty dramatowi. (…) Tematy w orkiestrze nie pojawiają się zależnie od reguł muzycznej formy, lecz symbolizują elementy dramatu, jego postacie i przedmioty. (…) Orkiestra skończyła z akompaniowaniem, z towarzyszeniem śpiewakom: jest antycznym chórem, ilustrującym, komentującym, opowiadającym, jest przy tym żywiołem, nielubiącym trzymać się w cieniu. (…) Ta zależność muzyki Wagnera od względów pozamuzycznych sprawia, że niewiele jest fragmentów jego twórczości operowej dających się wykonać samodzielnie, na koncercie symfonicznym.

Ostatniemu problemowi odważnie zaradził Henk de Vlieger, duński kompozytor i aranżer, który z pięciogodzinnego Parsifala wydobył jego prawdziwą esencję. Trzy kwadranse poruszającej najgłębsze struny serca muzyki, a na estradzie tylko orkiestra i dyrygent. Aby właściwe przeżycie tego koncertu było możliwe, niezbędny jest jednak jeszcze jeden czynnik – skupiona i uczestnicząca w misterium publiczność.

(MK)

Marzena Michałowska – sopran

adiunkt na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Laureatka wielu konkursów w kraju i za granicą. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła między innymi u takich osobowości wokalnych jak Christine Hampe, Poppy Holden, Klaus Häger, Eva Blahova, Jadwiga Rappe, Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski, czy Ewa Iżykowska.

Koncertuje w Polsce i za granicą. Zapraszana do udziału w licznych międzynarodowych festiwalach i przedsięwzięciach kulturalnych wystąpiła w najznamienitszych salach koncertowych świata, takich jak nowojorska Carnegie Hall (2015 r.), czy genewska Victoria Hall (2016 r.).

W 2005 roku zadebiutowała na scenie berlińskiej Komische Oper w partii Dony Anny w operze Don Giovanni W.A. Mozarta. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami takimi jak Ch. Hogwood, K. Petrenko, S. MacLeod, M. Gester, M. Pijarowski, G. Nowak, T. Wojciechowski, S. Stuligrosz, Ł. Borowicz, J. Salwarowski, M. Sompoliński, M. Nałęczem-Niesiołowski, E. Kus, J. M. Florenzio Junior, M. Toporowski, J.T. Adamus, a także zespołami i orkiestrami: Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino, Concerto Köln, Irish Baroque Orchestra, Arte Dei Suonatori, Czech Virtuosi, Wrocławska Orkiestra Barokowa NFM, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Rybnickiej, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Capella Cracoviensis, {OH!}– Orkiestra Historyczna, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum NFM, Cappella Viridomontana, Camerata Nova.

W dorobku fonograficznym ma 22 alby płytowe oraz wiele nagrań koncertów live, cenionych w Polsce i za granicą. W 2008 roku płyta Musica Sacromontana z jej udziałem otrzymała statuetkę Fryderyka, natomiast w roku 2017 płyta z muzyką Amando Ivančica Musica Claromontana vol. 58, została nominowana do tej prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej w kategorii Muzyka dawna.

W roku 2019 płyta 17TH Century Sacred Music in Wroclaw z udziałem m.in. Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej otrzymała najwyższą nagrodę muzyczną na świecie – ICMA International Classical Music Awards.

 

Piotr Olech – kontratenor

Ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza. Jest także absolwentem Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich u takich artystów, jak Paul Eswood, Kai Wessel, Stephen Taylor czy członków zespołu wokalnego The King’s Singers.

Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Operą Narodową w Brnie (Oberon w Śnie nocy letniej B.Brittena), a także z polskimi i zagranicznymi filharmoniami oraz orkiestrami i zespołami kameralnymi, m. in. Concerto Polacco, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Akademie fur Alte Musik Berlin, Concerto Köln, Capella Cracoviensis, Solamente Naturali, Ensemble Polyharmonique, Il Tempo, Musica Aeterna, Ars Cantus, Harmonia Sacra, Consortium Sedinum, {Oh!} Orkiestra Historyczna.

Koncertuje z takimi dyrygentami i instrumentalistami, jak Marek Toporowski, Paul McCreesh, Władysław Kłosiewicz, Andrew Parrott, Jan Tomasz Adamus, Konrad Junghänel, Paul Goodwin, Andreas Spering, Jarosław Thiel, Roberto Balconi, Fabio Bonizzoni, Nicolas Parle, goszcząc na znaczących festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą (Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Szkocja, Włochy i in.). Bardzo ceni sobie również stałą współpracę z zespołem Collegium Vocale Gent i Philippe Herreweghe.

Piotr Olech ze szczególnym upodobaniem wykonuje muzykę barokową, jednak bardzo chętnie sięga po utwory klasyczne, wczesnoromantyczne, a także współczesne (ma na swoim koncie prawykonania utworów m. in. Pawła Łukaszewskiego). Bierze udział w nagraniach płyt CD dla takich wytwórni, jak CD Accord, DUX, Sony Music Polska, Bearton, Musicon. Trzy płyty zostały uhonorowane nagrodą przemysłu fonograficznego Fryderyk a kilka z nich otrzymało nominacje do tej nagrody.

Równolegle z działalnością koncertową Piotr Olech zajmuje się pracą pedagogiczną. Jako adiunkt pracuje w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Zapraszany jest do prowadzenia wykładów i kursów mistrzowskich poświęconych wykonawstwu wokalnej muzyki barokowej.

Współpraca redakcyjna

Projekt i realizacja: netkoncept.com