Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
październik 2021
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
27
28
29
30
3
4
6
7
9
11
12
14
16
17
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
18
19
20
21
25
26
27
28
30
31
Otwarta Próba Generalna
01.10.2021    
10:30 - 11:30
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Inauguracja 70. Sezonu Artystycznego
01.10.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Charles Richard-Hamelin – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Józef Elsner – Uwertura do opery Echo w lesie (6') Fryderyk Chopin [...]
Weekendu seniora z kulturą
02.10.2021    
12:00 - 14:00
Zapraszamy wszystkich seniorów na spotkanie w Filharmonii Opolskiej w ramach Weekendu seniora z kulturą. W programie spotkania odbędzie się zwiedzanie instytucji oraz prezentacja multimedialna dorobku [...]
Dorota i Henryk Miśkiewicz – Nasza miłość
02.10.2021    
19:00 - 21:00
Dorota Miśkiewicz – śpiew Henryk Miśkiewicz – saksofon Piotr Orzechowski Pianohooligan – fortepian Sławomir Kurkiewicz – kontrabas Michał Miśkiewicz – perkusja W programie: Utwory z najnowszej [...]
Koncert Galowy z okazji 20-lecia
05.10.2021    
18:00 - 20:00
Już w najbliższy wtorek 5 października zapraszamy Państwa na wyjątkowy koncert z okazji 20-lecia współpracy międzyregionalnej pomiędzy Województwem Opolskim i Obwodem Iwano-Frankiwskim Zaprasza Marszałek Województwa [...]
XVIII Dni Kultury Niemieckiej na Śląsku Opolskim
08.10.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksandra Rojek – obój Yaroslav Shemet – dyrygent W programie: Felix Mendelssohn Bartholdy – Uwertura koncertowa Das Märchen von der schönen Melusine [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.10.2021    
10:00 - 11:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
10.10.2021    
11:30 - 12:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Karolina Cicha & Spółka
10.10.2021    
18:00
Karolina Cicha – wokal, akordeon, bas Patrycja Betley – etniczne instrumenty perkusyjne Karolina Matuszkiewicz – kemancze, kobyz, fidel płocka Prosimy o zapoznanie się z zasadami [...]
Koncert Orkiestry Filharmonii Narodowej
Orkiestra Filharmonii Narodowej Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce Andrzej Boreyko – dyrygent W programie: Paweł Klecki – Konzertmusik op. 25 (21’) Mieczysław Karłowicz – Koncert [...]
Karłowicz inaczej
15.10.2021    
19:00 - 21:00
Paweł Jabłczyński – kontrabas Justyna Skoczek – fortepian Bartosz Porczyk – recytacja tekstów W programie: Mieczysław Karłowicz – Pieśni Prosimy o zapoznanie się z zasadami [...]
KONCERT RODZINNY
17.10.2021    
11:00 - 12:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie Po pierwsze: Koncerty rodzinne Filharmonii Opolskiej wracają po rocznej przerwie! Po drugie: Nutka i [...]
Otwarta Próba Generalna
22.10.2021    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Zaskakująca piosenka
22.10.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Krzysztof Książek – fortepian Antoni Wit – dyrygent W programie: Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Wilhelm Tell (12') Ernst von Dohnányi [...]
Zielono mi – urodzinowy koncert Agnieszki Osieckiej
23.10.2021    
19:00 - 20:00
Szanowni Państwo! W związku z dużym zainteresowaniem koncert został przeniesiony do Sali koncertowej. Uwaga! Miejsca pozostają nienumerowane.   Michał Hadasik – piano Dalia Plewa-Sneka – wokal [...]
Współczesna dla dzieci – PAN DŹWIĘK
24.10.2021    
10:00 - 11:00
Być może o dźwięku powinni wypowiadać się tylko fizycy, którzy opisują jego własności jasno i konkretnie. Dla nas, muzyków, dźwięk to… hm… no właśnie… coś [...]
Współczesna dla dzieci – PAN DŹWIĘK 2
24.10.2021    
11:30 - 12:30
Być może o dźwięku powinni wypowiadać się tylko fizycy, którzy opisują jego własności jasno i konkretnie. Dla nas, muzyków, dźwięk to… hm… no właśnie… coś [...]
Otwarta Próba Generalna
29.10.2021    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Symfoniczne kontrasty
29.10.2021    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksander Kobus – trąbka Paweł Przytocki – dyrygent W programie: Maurice Ravel – Suite Ma mère l’Oye (Moja matka gęś) (17’) Alexander [...]
Wydarzenia w dniu 17.10.2021
2 czerwca 2023, piątek | 19:00
Zapisane w gwiazdach

Strefa I – 45 zł, 35 zł
Strefa II – 35 zł, 28 zł
Strefa III – 25 zł, 20 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Tadeusz Eckert
– przygotowanie chóru
Chór Misericordias
ks. Mateusz Mandalka
– przygotowanie chóru
Marta Huptas – sopran
Jakub Montewka – dyrygent

W programie:
Johannes BrahmsSchicksalslied op. 54 (17′)
Francis PoulencGloria (25′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia nr 41 C-dur Jowiszowa KV 551 (33′)

 

Tym razem głównym bohaterem wieczoru będzie Chór Filharmonii Opolskiej, który zinterpretuje dwie (bardzo odmienne w tematyce i charakterze) kompozycje. Pierwszą jest Pieśń przeznaczenia. Jej autor, Johannes Brahms, zwykł mawiać, że „Kto chce dobrze grać, musi nie tylko dużo ćwiczyć; musi też czytać bardzo dużo książek.” Sam był wielkim miłośnikiem literatury, a Schicksalslied powstała dzięki znalezionemu w prywatnej bibliotece przyjaciela egzemplarzowi Hyperionu, powieści epistolarnej Friedricha Hölderlina. Utwór dzieli się na trzy ogniwa: otwierające preludium instrumentalne (z motywem bijącego serca w partii kotłów), trzy strofy chóralnej pieśni z ilustracyjnym akompaniamentem orkiestry oraz postludium, nawiązującym do pierwszych taktów dzieła, ale  tym razem ubranych w optymistycznie brzmiącą tonację C-dur.

Gloria na sopran, chór i orkiestrę Francisa Poulenca powstała prawie dziewięćdziesiąt lat później. Stało się to za sprawą Siergieja i Natalii Kusewickich, którzy najpierw próbowali zamówić u Poulenca symfonię – ten jednak odparł, że nie jest to jego ulubiona forma. Mając w pamięci doskonały Koncert na organy, kotły i smyczki Kusewiccy pomyśleli, że Francis mógłby pokusić się o kolejny koncert na ten instrument. Odpowiedź była uderzająco oczywista: „przecież jeden już napisałem!”. Zamawiający dali wreszcie twórcy wolną rękę, a on zaoferował im coś, nad czym pracę rozpoczął chwilę wcześniej. Glorię, inspirowaną barokowym hymnem Vivaldiego.

Pierwsza i druga część utworu są stricte chóralne; ich charakter jest pogodny i beztroski. Inaczej niż część trzecia, w której partia sopranu solo przywodzi na myśl filmową wokalizę. Spomiędzy motywów kolejnego ogniwa przebija słyszalne (w temacie instrumentów smyczkowych) odniesienie do muzyki baroku. Nieco niepokojąco i francusko zarazem brzmi część piąta, z charakterystycznymi, dysonansowymi skokami sopranu. Najbardziej podzielone wewnętrznie jest finałowe Qui sedes: tu odnaleźć można sakralną podniosłość, echa XVIII wieku, a nawet klimat muzyki operowej i filmowej. Całość Glorii jest niewątpliwie propozycją bardzo atrakcyjną dla słuchaczy.

Wieczór zwieńczy Symfonia nr 41 Mozarta, ostatnie jego dzieło w tym gatunku. Jowiszowa (zwana tak z powodu zdecydowanego charakteru i wzniosłości) jest dla swojej epoki niczym wzorzec metra z Sevres.

 

fot. Inne Studio

Marta Huptas – sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalno-aktorskim.
Na licznych kursach i warsztatach miała możliwość pracować pod okiem takich pedagogów jak: Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski, Jacek Laszczkowski, Olga Pasiecznik, Marek Rzepka, Izabela Kłosińska, Anna Radziejewska, Robert Nakoneczny.
Finalistka XXIV Mikuláš Schneider-Trnavský International Singing Competition, półfinalistka International Hans Gabor Vocal Competition oraz zdobywczyni wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy. Jeszcze podczas studiów miała możliwość kształcić swój warsztat sceniczny, we współpracy z Filharmonią Narodową, kreując rolę Zuzi w operze Verbum Nobile Stanisława Moniuszki oraz Bastienne w operze Bastien und Bastienne W. A. Mozarta w reżyserii Jitki Stokalskiej
Wystąpiła w roli Despiny w produkcji Il Trespolo Tutore A. Stradelli pod dyrekcją Andrea de Carlo w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Było to pierwsze światowe wystawienie tej opery po 1679 roku. Spektakl został zarejestrowany przez firmę fonograficzną DUX.
W marcu 2021 roku śpiewaczka dołączyła na stałe do zespołu solistów Opery Śląskiej w Bytomiu, gdzie zadebiutowała w tytułowej roli Sandriny w Operze Rzekoma Ogrodniczka W.A.Mozarta. We współpracy z Operą Śląską miała możliwość kreować dotychczas takie role jak: Giannetta w operze Napój Miłosny G. Donizettiego, Lisette w operze La Rondine G. Pucinniego, Frasquita w operze Carmen G. Bizeta, Zosia w operze Flis St. Moniuszki, Zosia w operze Halka St. Moniuszki oraz Stasi w Księżniczce Czardasza I, Kalmana.
Ponadto, chcąc nieustannie rozwijać swój warsztat artystyczny, wzięła udział w teatralno-muzycznym spektaklu Amadeusz realizowanym w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w reżyserii Anny Wieczór.
Artystka działa również prężnie na polu koncertowym współpracując z Filharmonią Śląską, Filharmonią Częstochowską oraz Operą Krakowską – gdzie wystąpiła podczas tegorocznej edycji 26 Last Night of Proms in Cracow, pod batutą Tima Murraya z towarzyszeniem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Las nieopodal mojego rodzinnego domu oraz górskie szlaki.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Psychologiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Przygotowanie w krótkim czasie (dwóch tygodni) partii Sandriny w operze Rzekoma Ogrodniczka W. A. Mozarta.

Człowiek, którego podziwiam
Luciano Pavarotti.

Lubię czytać
Powieści historyczne oraz biografie.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Jest ich wiele. Mogę wyróżnić Danse sacrée et danse profane Claude’a Debussy’ego, to ważna dla mnie kompozycja z uwagi na moją przeszłość jako harfistka. Z repertuaru operowego szczególną miłością darzę operę Traviata G. Verdiego, to moje wielkie marzenie by móc wykonać partię Violetty na scenie.

 

fot. Mateusz Żaboklicki

Jakub Montewka – dyrygent

Kompozytor i dyrygent. Urodził się w 1997 roku w Warszawie. Absolwent Royal Academy of Music w Londynie (Diploma of Higher Education) w klasie kompozycji prof. Simona Bainbridge’a i Rubensa Askenara (2016-2018) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza (2018-2020). Studiował dyrygenturę symfoniczno-operową na UMFC w klasach prof. Moniki Wolińskiej i prof. Szymona Kawalli (2018-2020). Uczestniczył w warsztatach kompozycji i dyrygentury, prowadzonych przez m.in. Magnusa Lindberga, Olivera Knussena, Carlo Montanaro i Massimiliano Caldiego. Obecnie kontynuuje studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Pawła Przytockiego w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

W 2019 roku zadyrygował utwór Marcina Jachima w debiutowym nagraniu Chopin University Modern Ensemble, nominowanym do nagrody Fryderyk 2021. Dyrygował m.in. Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Akademii Beethovenovskiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Od 2021 roku prowadzi orkiestrę flow orchestra (dawniej Concentus Viridis).

Jakub Montewka jest finalistą konkursu kompozytorskiego Bartók World Competition 2020 w Budapeszcie, finalistą VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego a także laureatem I nagrody i nagrody wykonawców Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Uczniowskie Forum Muzyczne w Warszawie (2013) oraz I nagrody w I grupie wiekowej II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Patri Patriae w Katowicach (2014). Jego utwory były wykonywane m.in. w Londynie, Warszawie i Katowicach.

W sezonie artystycznym 2022/2023 pełni funkcję dyrygenta-asystenta w Filharmonii Opolskiej.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Ex aequo: Paryż – i Beskid Sądecki.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Architektem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Skomponowanie dwóch kwartetów smyczkowych: Insomnia oraz Solitaire, dostrzeżonych na Bartók World Competition 2020 w Budapeszcie.

Człowiek, którego podziwiam
Antoni Gaudí.

Lubię czytać
Dickensa, Saint-Exupery’ego, Rogera Scrutona, do tego uwielbiam eksplorować świat poezji od Horacego po Herberta. Koniecznie w oryginale.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
IV Symfonia Witolda Lutosławskiego.

 

fot. Krzysztof Czajor

Chór Misericordias
Zespół został założony w 2019 roku przez ks. Mateusza Mandalkę, który jest dyrygentem chóru. Chór Misericordias aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym koncertując na terenie Opolszczyzny, ale i również wyjeżdżając do różnych miast w naszym kraju. Głównym celem zespołu jest towarzyszenie liturgiczne podczas uroczystości w diecezji opolskiej.

Chórzyści poza regularnymi próbami wpisanymi w stały grafik pracy chóru, uczestniczą w organizowanych Warsztatach Muzyki Chóralnej. Warsztaty prowadzone są we współpracy z jedną z najbardziej uznanych dyrygentek chóralnych w Polsce i Europie – prof. dr hab. Agnieszką Franków-Żelazny, a także z Rafałem Maciejewskim, Katarzyną Młynarską i Pawłem Płoskoniem – trenerami emisji głosu i śpiewu. W listopadzie 2022 roku Chór Misericordias wraz z Chórem Filharmonii Opolskiej wykonał cykl mszalny Missa Jubilata (prawykonanie) autorstwa Barbary Reiman (opolskiej skrzypaczki i kompozytorki) pod dyrekcją Jakuba Montewki –dyrygenta-asystenta w Filharmonii Opolskiej.

 

fot. Anna Kwaśnicka

ks. Mateusz Mandalka – kapłan, organista, pedagog, dyrygent, założyciel Chóru Misericordias i Jubileuszowej Orkiestry Symfonicznej, organizator warsztatów muzyczno-liturgicznych. Wieloletni organista przy Parafii pw. św. Antoniego w Zdzieszowicach. Ukończył klasę klarnetu w Państwowej Szkole Muzycznej w Leśnicy. Uczęszczał do Studium Muzyki Kościelnej w Opolu pobierając naukę gry na organach u prof. Alfreda Bączkowicza i dr Gabrieli Czurlok. Studiował na Uniwersytecie Opolskim muzykologię i teologię zwieńczoną pracą nt. Eschatologii motetów Jana Sebastiana Bacha pod kierunkiem prof. dr. hab. Remigiusza Pośpiecha. Aktywnie uczestniczy w życiu diecezji opolskiej organizując wydarzenia muzyczne na szczeblu diecezjalnym, jak również ogólnopolskim. Redaktor i współredaktor kościelnych śpiewników dla organistów, chórów i orkiestr.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com