Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
25
26
27
28
30
1
2
3
4
5
7
9
10
11
12
13
7:00 PM - Bohaterki
15
16
17
18
19
21
22
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
23
24
25
26
30
31
1
2
3
7:00 PM - Lekcja historii
4
5
Otwarta Próba Generalna
29.04.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Los tak chciał
29.04.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Marcin Markowicz – skrzypce Tomoko Akasaka – altówka Dainius Pavilionis – dyrygent W programie: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – Miške (W lesie) (17’) [...]
Metropolis Piano Quartet
06.05.2022    
19:00 - 21:00
Metropolis Piano Quartet: Joanna Galon-Frant – fortepian Sulamita Ślubowska – skrzypce Dawid Jadamus – altówka Łukasz Frant – wiolonczela W programie: Aleksander Tansman – Suite-Divertissement [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
08.05.2022    
10:00 - 11:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
08.05.2022    
11:30 - 12:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Otwarta Próba Generalna
13.05.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Bohaterki
13.05.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Alexandra Conunova – skrzypce Michał Klauza – dyrygent W programie: Andrzej Panufnik – Uwertura bohaterska (6') Édouard Lalo – Symfonia hiszpańska op. 21 na [...]
Duende – mistyczny duch flamenco
14.05.2022    
19:00
Magdalena Navarrete – wokal Andrzej Lewocki – gitara flamenco, cajón Mateusz Sieradzan – cajón, instrumenty perkusyjne O repertuarze: Magda Navarrete to wokalistka, tancerka, producentka muzyczna, [...]
Belcanto bez słów
20.05.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Piotr Zimnik – kontrabas Christian Schumann – dyrygent W programie: Giacomo Puccini – Preludio sinfonico (9’) Giovanni Bottesini – II Koncert kontrabasowy [...]
KONCERT RODZINNY
22.05.2022    
11:00 - 12:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie Po pierwsze: Koncerty rodzinne Filharmonii Opolskiej wracają po rocznej przerwie! Po drugie: Nutka i [...]
Otwarta Próba Generalna
27.05.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Po niemiecku, naturalnie!
27.05.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Marko Zupan – flet Eugene Tzigane – dyrygent W programie: Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Oberon (9') Wolfgang Amadeus [...]
Kocham Cię życie – koncert utworów Wojciecha Młynarskiego
28.05.2022    
19:00 - 20:00
Szanowni Państwo! W związku z dużym zainteresowaniem koncert został przeniesiony do Sali koncertowej. Miejsca pozostają nienumerowane. Wojtek Dereń – wokal Łukasz Szuba – wokal Michał [...]
Współczesna dla dzieci – Hej, Niteczko
29.05.2022    
10:00 - 11:00
Grażyna M. Grobelna – ruch, epidiaskop, reżyseria Nikola Kołodziejczyk – fortepian Michał Pękal – perkusja Joanna Wabik – epidiaskop Zaplątana, prosta, różnokolorowa, zwinna… Niteczka. To [...]
Feel the Magic – Koncert z okazji Dnia Dziecka
01.06.2022    
17:00 - 19:00
Natalia Piotrowska-Paciorek – wokal Maciej Pawlak – wokal Adam Sychowski – piano Karol Kozłowski – bas Maciej Kopczyński – gitara Wojciech Bylica – perkusja   [...]
Otwarta Próba Generalna
03.06.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Lekcja historii
03.06.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Mariusz Patyra – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Niccolò Paganini – I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6 (31') Ludomir Różycki [...]
Koncert finałowy Warsztatów Gospel & Gospel Kids
05.06.2022    
18:00 - 20:00
TGD (Trzecia Godzina Dnia) uczestnicy Warsztatów Gospel oraz Gospel Kids O repertuarze: Każdy kto lubi śpiewać może wziąć udział w dwudniowych Warsztatach Gospel z TGD [...]
Wydarzenia w dniu 22.05.2022
9 maja 2025, piątek | 19:00
STREFA GWIAZD

Strefa I – 65 zł, 55 zł
Strefa II – 55 zł, 46 zł
Strefa III – 45 zł, 37 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Julian Paprocki – klarnet
Chloé Meyzie – dyrygent

W programie:
Unsuk Chin – Subito con forza (5’)
Carl Nielsen – Koncert na klarnet i orkiestrę op. 57 (24’)
Francis Poulenc – Les animaux modèles (21’)
Albert Roussel – III Symfonia op. 42 (24’)

Filharmonia Opolska zaprasza na koncert Strefa Gwiazd – wyjątkowy wieczór z muzyką czterech wybitnych kompozytorów, których dzieła ukazują niezwykłe bogactwo brzmieniowe i ekspresyjne orkiestry symfonicznej.

Ten wieczór będzie fascynującą podróżą przez różnorodne światy muzyki orkiestrowej – od dramatycznej intensywności współczesności, przez liryczne opowieści, aż po groteskowy humor i wyrafinowaną francuską elegancję.

W programie koncertu: Subito con forza koreańskiej kompozytorki Unsuk Chin – krótki, lecz niezwykle intensywny utwór, skomponowany z okazji 250 rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena. Sam tytuł, tłumaczony jest jako „nagle, z siłą”, co zdradza charakter tej kompozycji – to muzyczna eksplozja energii, pełna gwałtownych kontrastów i niespodziewanych zwrotów. W zaledwie pięć minut kompozytorka tworzy kalejdoskop dźwięków, w którym pulsuje współczesny idiom, wzbogacony subtelnymi, często zniekształconymi aluzjami do muzyki Beethovena. Krótkie motywy wybuchają, kulminują, po czym rozmywają się w ciszy lub ulotnych, eterycznych barwach orkiestry. Utwór balansuje między siłą a delikatnością, formą a impulsem. Subito con forza to imponujący przykład nowoczesnego języka muzycznego, który zachwyca zarówno energią, jak i subtelnością.

Następnie usłyszymy Koncert klarnetowy op. 57 Carla Nielsena – jedno z najbardziej osobistych i poruszających dzieł XX-wiecznej literatury koncertowej. Powstały w 1928 roku utwór został napisany z myślą o klarneciście Aage Oxenvadzie, którego silny temperament i złożona osobowość stały się dla kompozytora inspiracją do stworzenia muzycznego portretu pełnego napięcia, sprzeczności i emocjonalnej głębi. Zamiast klasycznej trzyczęściowej formy Nielsen stworzył jednoczęściową konstrukcję, która rozwija się w serii kontrastujących epizodów. Główną rolę w utworze odgrywa tu klarnet – kapryśny i niepokorny, raz liryczny, a raz gwałtowny, który nie prowadzi z orkiestrą tradycyjnego dialogu, lecz raczej zaciętą dyskusję. Muzyka pełna jest nieoczekiwanych zmian – od dramatycznych wybuchów, przez ironię, aż po niemal groteskowe momenty. Solista jawi się jako aktor sceny wewnętrznego teatru, wyrażający emocjonalne zmagania i wahania nastrojów – zarówno bohater, jak i przeciwnik w tej dramatycznej opowieści. Koncert staje się psychologicznym studium indywidualizmu i buntu – dziełem, które nie daje łatwych odpowiedzi, lecz zaprasza do fascynującej podróży przez meandry ludzkiej natury i artystycznej odwagi.

W dalszej części wieczoru przeniesiemy się w świat dźwiękowych opowieści z baletu Les animaux modèles (Wzorcowe zwierzęta) autorstwa Francisa Poulenca. Powstały w czasie II wojny światowej, utwór ten zaskakuje lekkością, humorem i subtelnym wdziękiem – jakby wbrew trudnej rzeczywistości, w której powstał. Poulenc czerpie inspirację z bajek Jeana de La Fontaine’a, w których zwierzęta przyjmują ludzkie cechy, odsłaniając słabości społeczeństwa. W wersji koncertowej balet przybiera formę zwartej suity, prezentującej najbarwniejsze fragmenty orkiestrowe. Każda część to muzyczny portret innego bohatera – od sprytnego lisa, przez dostojnego niedźwiedzia, po powolnego żółwia. Poulenc maluje te sceny z charakterystycznym dla siebie wdziękiem, łącząc klasyczne formy z nowoczesną harmonią i paryską finezją. Wśród elegancji i humoru kryje się jednak głębsza refleksja nad ludzką naturą – zabawną, przewrotną, niekiedy nostalgiczną. Les animaux modèles to prawdziwa galeria ludzkich charakterów widziana przez pryzmat francuskiego stylu – z jego smakiem, dowcipem i kunsztem.

Wieczór zwieńczy III Symfonia op. 42 Alberta Roussela – monumentalne i energetyczne dzieło, będące szczytowym osiągnięciem jego dojrzałego stylu. Ukończona w 1930 roku na zamówienie Orchestre Symphonique de Boston, symfonia uchodzi za jedno z najważniejszych dzieł francuskiej muzyki XX wieku. W czterech częściach Roussel łączy intelektualną precyzję z emocjonalną siłą – od ekspresyjnego otwarcia, przez liryczne Adagio, taneczne scherzo, aż po pełen blasku finał. Język muzyczny kompozytora jest klarowny, lecz pełen zaskoczeń – ostra harmonika, bogata, lecz przejrzysta orkiestracja, brak impresjonistycznego rozmycia. Roussel splata klasyczną formę z nowoczesnym idiomem harmonicznym, tworząc muzykę pełną ekspresji, rytmu i liryki – głęboko satysfakcjonującą i pełną muzycznej mocy.

Koncert Strefa Gwiazd to propozycja dla tych, którzy pragną doświadczyć pełnego spektrum muzycznych emocji – od nowoczesnej intensywności po klasyczną równowagę i paryski szyk. To wieczór kontrastów, niespodzianek i twórczej wyobraźni.

 

fot. Katarzyna Sadowska

Julian Paprocki – klarnet

Pierwszy klarnecista orkiestry Polskiej Opery Królewskiej oraz członek Chain Ensemble prowadzonego przez Andrzeja Bauera, a także kolektywu artystycznego „flow unit”, w którego skład wchodzą polscy czołowi wykonawcy muzyki współczesnej.

Absolwent AM im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu Arkadiusza Adamskiego. Odbył także studia w Pôle Supérieur d’Enseignement Artistique w Paryżu w klasach: klarnetu Florenta Héau, klarnetu basowego Jean-Marca Volty oraz kameralistyki Philippe’a Ferro. Studiował ponadto muzykologię (Université Paris-Sorbonne) oraz filozofię (Uniwersytet Warszawski). Obecnie jest doktorantem AM im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi poświęcając się w swojej pracy naukowej związkom muzyki z filozofią i estetyką późnej nowoczesności.

Jest 37-krotnym laureatem konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich: klarnetowych, organowych, kompozytorskich i kameralnych. Stypendysta m.in.: Narodowego Centrum Kultury w programie „Młoda Polska” (2017) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Występował w większości filharmonii polskich jak również poza granicami kraju: w Austrii, Czechach, Estonii, Francji, Litwie, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Portugalii, Rosji, Słowacji, Ukrainie, Węgrzech i we Włoszech.

Swoje kompozycje i transkrypcje wydaje we Francji (Gérard Billaudot Éditeur, Klarthe Édition) oraz w kraju (Polskie Wydawnictwo Muzyczne). W 2018 roku wziął udział w projekcie PWM Sto na sto. Muzyczne dekady wolności z okazji obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, nagrywając utwory kameralne Konstantego Regamey’a oraz Tadeusza Wieleckiego. Album ten został nagrodzony Nagrodą Akademii Fonograficznej Fryderyk w kategoriach „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” oraz „Album roku.”

W grudniu 2024 roku, nakładem wytwórni Requirem Records, ukaże się jego debiutancka solowa płyta Beneath the Surface of Timbre z dedykowanymi jemu utworami na klarnet kontrabasowy i elektronikę. Na płycie znajdą się utwory takich kompozytorów jak: Wojciech Błażejczyk, Maciej Jabłoński, Michał Janocha, Mateusz Ryczek, Edward Sielicki, Jan Stańczyk, Ewa Trębacz i Artur Zagajewski.

Regularnie zapraszany do prowadzenia wykładów i warsztatów. Autor artkułów naukowych z pogranicza dziedzin muzykologii i filozofii, a także monografii Trzy eseje o hermeneutyce muzyki poświęconej analizie filozoficznej improwizacji muzycznej wydanej nakładem Wydawnictwa Nieoczywiste.

 

Chloé Meyzie – dyrygent

Chloé Meyzie jest muzykiem pełnym pasji, urodzonym liderem słynącym z energii i umiejętności prowadzenia orkiestry z „pasją, precyzją i wyrazistą wizją”. W tracie sezonu 2024/25, Chloé jest zaproszona do dyrygowania takimi zespołami jak: Orchestre National de Bretagne, Orchestre National de Montpellier, Orchestre de l’Opéra de Limoges and the Festival Éclats d’Émail Jazz, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Orchestre du Pays-Basque, Orchestre Symphonique de l’Opéra de Tours oraz Ensemble entre Sable et Ciel. W tym sezonie także dołączy do zespołu 1001 Notes Festival (Francja) jako nowy dyrektor muzyczny orkiestry symfonicznej.

W 2024 roku została zakwalifikowana do udziału w Międzynarodowym Kursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga prowadzonym przez Patricka Fournilliera w Katowicach.

W 2023 roku została wybrana przez Cristian Măcelaru do wzięcia udziału w Cabrillo Festival of Contemporary Music in Santa Cruz (Kalifornia/USA) jako asystent dyrygenta, a także wzięła udział w kursie mistrzowskim z Romanian Chamber Orchestra w Timișoara (Rumunia).

Okrzyknięta „dyrygentką z żywiołową energią” otrzymała nagrodę „Trophée Joséphine” przyznawaną przez region Pays de la Loire w Francji. Była półfinalistką na konkursie Siemens-Hallé Conductors Competition w Manchester (Wielka Brytania). Była także laureatką nagród w konkursach „Bucharest International Conducting Competition” (nagroda BMI Award  przyznana w 2021 roku przez Instytut Muzyki w Bukareszcie) oraz „Danube Conducting Competition” w Budapeszcie.

W 2021 roku została dyrektorem artystycznym i muzycznym profesjonalnej orkiestry symfonicznej Ensemble Instrumental de la Mayenne, która działa na wielu różnych płaszczyznach artystycznych.

Chloé jest zaangażowana w projekty na dużą skalę. Na początku 2021 roku została menadżerem projektu „Labopéra Périgord-Dordogne” prowadzonego przez firmę operową należącą do krajowej sieci „La Fabrique Opéra”. Dyrygowała Carmen Bizeta (w 2022 roku), La Traviata Verdiego (w 2023 roku) oraz West Side Story Bernsteina (w 2024 roku) z udziałem 23 tysięcznej publiczności! W kolejnych sezonach będzie dyrygowała Nabucco Verdiego (w kwietniu 2025 roku).

W ostatnich latach współpracowała z licznymi festiwalami oraz dyrygowała różnymi orkiestrami w Europie – m.in. Orchestre Colonne (Paryż), Danubia Orchestra Obuda (Węgry), Bucharest Symphony Orchestra, the Romanian Chamber Orchestra oraz Camerata Regala (Rumunia), Orchestre National de Bretagne, Opéra de Massy-Paris Sud, Orchestre Philharmonique de l’Oise, festiwale: „La Folle Journée de Nantes”, „Ma région virtuose”, „Festival international de violoncelle de Beauvais”, „Les Nuits de la Mayenne” (Francja) oraz festiwal „Music in the Alps” (Austria).

Chloé została zakwalifikowana do udziału w kurach mistrzowskich z renomowanymi dyrygentami takimi jak: Cristian Măcelaru, Marin Alsop, Peter Eötvös, Jorma Panula, Christian Ehwald oraz Riccardo Frizza.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com