Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
grudzień 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
28
29
30
1
5
7
8
9
12
13
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
Otwarta próba generalna
02.12.2022    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Przyczajony Tygrys, Ukryty Smok
02.12.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jan Czaja – wiolonczela Anna Sułkowska-Migoń – dyrygent W programie: Franz Lehár – Chińska suita baletowa z operetki Kraina uśmiechu (7') Tan Dun [...]
Indialucia – dotykając orientu
03.12.2022    
19:00 - 21:00
INDIALUCIA Michał Czachowski – gitara flamenco Leo Vertunni – sitar Manish Madankar – tabla Isaac Peña Gonzalez – cajón Anna Mendak – taniec flamenco W [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
04.12.2022    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
04.12.2022    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
CZEGO SŁUCHA ŚW. MIKOŁAJ...?
06.12.2022    
18:00 - 19:00
Junior Opole Orkiestra JOO! Szymon Klimański – dyrygent W programie: Muzyka pochodząca z różnych epok w wykonaniu Kameralnej Orkiestry JOO!   Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci wraz z [...]
Messages Quartet
09.12.2022    
19:00 - 20:30
Messages Quartet: Małgorzata Wasiucionek – skrzypce Oriana Masternak – skrzypce Maria Shetty – altówka Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela W programie: Ludwig van Beethoven – Kwartet [...]
Świąteczny koncert na 17 głosów
10.12.2022    
19:00 - 21:00
Anna Malek, Łukasz Szuba, Barbara Kurdej-Szatan, Rafał Szatan, Kamila Dauksz-Boruch, Agnieszka Ozon, Magdalena Wójcik-Gugulska, Natalia Janus, Paulina Burzyńska, Wojciech Dereń, Maria Małkiewicz, Michał Warmuzek, Monika [...]
Z książką na pulpicie
Grudzień to wyjątkowy czas... pełen nadziei, rodzinnych spotkań, ważnych rozmów, a także magicznych podróży. Zapraszamy na spotkanie z twórczością opolskiego autora Michała Alico. W niedzielny [...]
Proste ścieżki
16.12.2022    
19:00 - 21:00
Aleksandra Lewandowska – sopran Hana Blažíková – sopran Marine Fribourg – mezzosopran Ruairi Bowen – tenor Felix Kemp – baryton Chór Filharmonii Krakowskiej Piotr Piwko [...]
Proste ścieżki
17.12.2022    
18:00 - 20:00
Aleksandra Lewandowska – sopran Hana Blažíková – sopran Marine Fribourg – mezzosopran Ruairi Bowen – tenor Felix Kemp – baryton Chór Filharmonii Krakowskiej Piotr Piwko [...]
Proste historyjki o muzyce
18.12.2022    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
18.12.2022    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Sylwester z AudioFeels
godz. 18:00 KUP BILET godz. 21:30 KUP BILET   Zespół wokalny AudioFeels Akademicki Chór Politechniki Opolskiej Ludmiła Wocial-Zawadzka – przygotowanie chóru Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub [...]
Sylwester z AudioFeels
godz. 18:00 KUP BILET godz. 21:30 KUP BILET   Zespół wokalny AudioFeels Akademicki Chór Politechniki Opolskiej Ludmiła Wocial-Zawadzka – przygotowanie chóru Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub [...]
Wydarzenia w dniu 09.12.2022
2 czerwca 2023, piątek | 19:00
Zapisane w gwiazdach

Strefa I – 45 zł, 35 zł
Strefa II – 35 zł, 28 zł
Strefa III – 25 zł, 20 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Tadeusz Eckert
– przygotowanie chóru
Chór Misericordias
ks. Mateusz Mandalka
– przygotowanie chóru
Marta Huptas – sopran
Jakub Montewka – dyrygent

W programie:
Johannes BrahmsSchicksalslied op. 54 (17′)
Francis PoulencGloria (25′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia nr 41 C-dur Jowiszowa KV 551 (33′)

 

Tym razem głównym bohaterem wieczoru będzie Chór Filharmonii Opolskiej, który zinterpretuje dwie (bardzo odmienne w tematyce i charakterze) kompozycje. Pierwszą jest Pieśń przeznaczenia. Jej autor, Johannes Brahms, zwykł mawiać, że „Kto chce dobrze grać, musi nie tylko dużo ćwiczyć; musi też czytać bardzo dużo książek.” Sam był wielkim miłośnikiem literatury, a Schicksalslied powstała dzięki znalezionemu w prywatnej bibliotece przyjaciela egzemplarzowi Hyperionu, powieści epistolarnej Friedricha Hölderlina. Utwór dzieli się na trzy ogniwa: otwierające preludium instrumentalne (z motywem bijącego serca w partii kotłów), trzy strofy chóralnej pieśni z ilustracyjnym akompaniamentem orkiestry oraz postludium, nawiązującym do pierwszych taktów dzieła, ale  tym razem ubranych w optymistycznie brzmiącą tonację C-dur.

Gloria na sopran, chór i orkiestrę Francisa Poulenca powstała prawie dziewięćdziesiąt lat później. Stało się to za sprawą Siergieja i Natalii Kusewickich, którzy najpierw próbowali zamówić u Poulenca symfonię – ten jednak odparł, że nie jest to jego ulubiona forma. Mając w pamięci doskonały Koncert na organy, kotły i smyczki Kusewiccy pomyśleli, że Francis mógłby pokusić się o kolejny koncert na ten instrument. Odpowiedź była uderzająco oczywista: „przecież jeden już napisałem!”. Zamawiający dali wreszcie twórcy wolną rękę, a on zaoferował im coś, nad czym pracę rozpoczął chwilę wcześniej. Glorię, inspirowaną barokowym hymnem Vivaldiego.

Pierwsza i druga część utworu są stricte chóralne; ich charakter jest pogodny i beztroski. Inaczej niż część trzecia, w której partia sopranu solo przywodzi na myśl filmową wokalizę. Spomiędzy motywów kolejnego ogniwa przebija słyszalne (w temacie instrumentów smyczkowych) odniesienie do muzyki baroku. Nieco niepokojąco i francusko zarazem brzmi część piąta, z charakterystycznymi, dysonansowymi skokami sopranu. Najbardziej podzielone wewnętrznie jest finałowe Qui sedes: tu odnaleźć można sakralną podniosłość, echa XVIII wieku, a nawet klimat muzyki operowej i filmowej. Całość Glorii jest niewątpliwie propozycją bardzo atrakcyjną dla słuchaczy.

Wieczór zwieńczy Symfonia nr 41 Mozarta, ostatnie jego dzieło w tym gatunku. Jowiszowa (zwana tak z powodu zdecydowanego charakteru i wzniosłości) jest dla swojej epoki niczym wzorzec metra z Sevres.

 

fot. Inne Studio

Marta Huptas – sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalno-aktorskim.
Na licznych kursach i warsztatach miała możliwość pracować pod okiem takich pedagogów jak: Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski, Jacek Laszczkowski, Olga Pasiecznik, Marek Rzepka, Izabela Kłosińska, Anna Radziejewska, Robert Nakoneczny.
Finalistka XXIV Mikuláš Schneider-Trnavský International Singing Competition, półfinalistka International Hans Gabor Vocal Competition oraz zdobywczyni wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy. Jeszcze podczas studiów miała możliwość kształcić swój warsztat sceniczny, we współpracy z Filharmonią Narodową, kreując rolę Zuzi w operze Verbum Nobile Stanisława Moniuszki oraz Bastienne w operze Bastien und Bastienne W. A. Mozarta w reżyserii Jitki Stokalskiej
Wystąpiła w roli Despiny w produkcji Il Trespolo Tutore A. Stradelli pod dyrekcją Andrea de Carlo w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Było to pierwsze światowe wystawienie tej opery po 1679 roku. Spektakl został zarejestrowany przez firmę fonograficzną DUX.
W marcu 2021 roku śpiewaczka dołączyła na stałe do zespołu solistów Opery Śląskiej w Bytomiu, gdzie zadebiutowała w tytułowej roli Sandriny w Operze Rzekoma Ogrodniczka W.A.Mozarta. We współpracy z Operą Śląską miała możliwość kreować dotychczas takie role jak: Giannetta w operze Napój Miłosny G. Donizettiego, Lisette w operze La Rondine G. Pucinniego, Frasquita w operze Carmen G. Bizeta, Zosia w operze Flis St. Moniuszki, Zosia w operze Halka St. Moniuszki oraz Stasi w Księżniczce Czardasza I, Kalmana.
Ponadto, chcąc nieustannie rozwijać swój warsztat artystyczny, wzięła udział w teatralno-muzycznym spektaklu Amadeusz realizowanym w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w reżyserii Anny Wieczór.
Artystka działa również prężnie na polu koncertowym współpracując z Filharmonią Śląską, Filharmonią Częstochowską oraz Operą Krakowską – gdzie wystąpiła podczas tegorocznej edycji 26 Last Night of Proms in Cracow, pod batutą Tima Murraya z towarzyszeniem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Las nieopodal mojego rodzinnego domu oraz górskie szlaki.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Psychologiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Przygotowanie w krótkim czasie (dwóch tygodni) partii Sandriny w operze Rzekoma Ogrodniczka W. A. Mozarta.

Człowiek, którego podziwiam
Luciano Pavarotti.

Lubię czytać
Powieści historyczne oraz biografie.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Jest ich wiele. Mogę wyróżnić Danse sacrée et danse profane Claude’a Debussy’ego, to ważna dla mnie kompozycja z uwagi na moją przeszłość jako harfistka. Z repertuaru operowego szczególną miłością darzę operę Traviata G. Verdiego, to moje wielkie marzenie by móc wykonać partię Violetty na scenie.

 

fot. Mateusz Żaboklicki

Jakub Montewka – dyrygent

Kompozytor i dyrygent. Urodził się w 1997 roku w Warszawie. Absolwent Royal Academy of Music w Londynie (Diploma of Higher Education) w klasie kompozycji prof. Simona Bainbridge’a i Rubensa Askenara (2016-2018) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza (2018-2020). Studiował dyrygenturę symfoniczno-operową na UMFC w klasach prof. Moniki Wolińskiej i prof. Szymona Kawalli (2018-2020). Uczestniczył w warsztatach kompozycji i dyrygentury, prowadzonych przez m.in. Magnusa Lindberga, Olivera Knussena, Carlo Montanaro i Massimiliano Caldiego. Obecnie kontynuuje studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Pawła Przytockiego w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

W 2019 roku zadyrygował utwór Marcina Jachima w debiutowym nagraniu Chopin University Modern Ensemble, nominowanym do nagrody Fryderyk 2021. Dyrygował m.in. Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Akademii Beethovenovskiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Od 2021 roku prowadzi orkiestrę flow orchestra (dawniej Concentus Viridis).

Jakub Montewka jest finalistą konkursu kompozytorskiego Bartók World Competition 2020 w Budapeszcie, finalistą VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego a także laureatem I nagrody i nagrody wykonawców Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Uczniowskie Forum Muzyczne w Warszawie (2013) oraz I nagrody w I grupie wiekowej II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Patri Patriae w Katowicach (2014). Jego utwory były wykonywane m.in. w Londynie, Warszawie i Katowicach.

W sezonie artystycznym 2022/2023 pełni funkcję dyrygenta-asystenta w Filharmonii Opolskiej.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Ex aequo: Paryż – i Beskid Sądecki.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Architektem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Skomponowanie dwóch kwartetów smyczkowych: Insomnia oraz Solitaire, dostrzeżonych na Bartók World Competition 2020 w Budapeszcie.

Człowiek, którego podziwiam
Antoni Gaudí.

Lubię czytać
Dickensa, Saint-Exupery’ego, Rogera Scrutona, do tego uwielbiam eksplorować świat poezji od Horacego po Herberta. Koniecznie w oryginale.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
IV Symfonia Witolda Lutosławskiego.

 

fot. Krzysztof Czajor

Chór Misericordias
Zespół został założony w 2019 roku przez ks. Mateusza Mandalkę, który jest dyrygentem chóru. Chór Misericordias aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym koncertując na terenie Opolszczyzny, ale i również wyjeżdżając do różnych miast w naszym kraju. Głównym celem zespołu jest towarzyszenie liturgiczne podczas uroczystości w diecezji opolskiej.

Chórzyści poza regularnymi próbami wpisanymi w stały grafik pracy chóru, uczestniczą w organizowanych Warsztatach Muzyki Chóralnej. Warsztaty prowadzone są we współpracy z jedną z najbardziej uznanych dyrygentek chóralnych w Polsce i Europie – prof. dr hab. Agnieszką Franków-Żelazny, a także z Rafałem Maciejewskim, Katarzyną Młynarską i Pawłem Płoskoniem – trenerami emisji głosu i śpiewu. W listopadzie 2022 roku Chór Misericordias wraz z Chórem Filharmonii Opolskiej wykonał cykl mszalny Missa Jubilata (prawykonanie) autorstwa Barbary Reiman (opolskiej skrzypaczki i kompozytorki) pod dyrekcją Jakuba Montewki –dyrygenta-asystenta w Filharmonii Opolskiej.

 

fot. Anna Kwaśnicka

ks. Mateusz Mandalka – kapłan, organista, pedagog, dyrygent, założyciel Chóru Misericordias i Jubileuszowej Orkiestry Symfonicznej, organizator warsztatów muzyczno-liturgicznych. Wieloletni organista przy Parafii pw. św. Antoniego w Zdzieszowicach. Ukończył klasę klarnetu w Państwowej Szkole Muzycznej w Leśnicy. Uczęszczał do Studium Muzyki Kościelnej w Opolu pobierając naukę gry na organach u prof. Alfreda Bączkowicza i dr Gabrieli Czurlok. Studiował na Uniwersytecie Opolskim muzykologię i teologię zwieńczoną pracą nt. Eschatologii motetów Jana Sebastiana Bacha pod kierunkiem prof. dr. hab. Remigiusza Pośpiecha. Aktywnie uczestniczy w życiu diecezji opolskiej organizując wydarzenia muzyczne na szczeblu diecezjalnym, jak również ogólnopolskim. Redaktor i współredaktor kościelnych śpiewników dla organistów, chórów i orkiestr.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com