Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
6
8
9
10
11
15
16
17
18
22
23
24
25
27
29
30
31
1
2
3
4
Kociuban-Maximov Duo
05.05.2023    
19:00 - 20:30
Kociuban-Maximov Duo Julia Kociuban-Maximov – fortepian Ilya Maximov – fortepian Program: Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata C-dur na fortepian na cztery ręce KV 521 Claude [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Otwarta próba generalna
12.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Podróż wyobraźni
12.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksandra Świgut – fortepian Alexander Humala – dyrygent W programie: Carl Nielsen – Rhapsody Overture An Imaginary Trip to the Faroe Islands (10') [...]
Gra miejska: Przystanek Europa II
13.05.2023    
10:00 - 13:00
         OTWARTE DNI FUNDUSZY EUROPEJSKICH   13 maja ZAPRASZAMY w ramach obchodów DNIA EUROPY na Grę Miejską: PRZYSTANEK EUROPA II! Tematyka gry nawiązuje do [...]
Bernard Maseli & DJ Eprom – Jazz w wolnej chwili
13.05.2023    
19:00 - 21:00
Bernard Maseli – wibrafon DJ Eprom – gramofony, instrumenty elektroniczne W programie: w pełni autorski program, który swym zasięgiem obejmie brzmienia zarówno elektroniczne jak i [...]
Z książką na pulpicie
czytają: Kinga Jerczyńska | Stefania Kazana-Burczyk | Maciej Kinder Oliwia Kraft | Agnieszka Nalewajko | Magdalena Sadowska Ewelina Szendzielorz | Katarzyna Wybraniec organy: Jakub Głombik [...]
Otwarta próba generalna
19.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Po wiedeńsku
19.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Robert Kowalski – skrzypce Krzysztof Karpeta – wiolonczela Michał Rot – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – [...]
Michał Bober w utworach  Zbigniewa Wodeckiego
20.05.2023    
19:00 - 21:00
Michał Bober – wokal Monika Wiśniowska-Basel – wokal | gościnnie Dominik Gawroński – trąbka Tomasz Jędrzejewski – piano Michał Wilczyński – gitara Piotr Sypień – [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Rafał Blechacz. Recital
21.05.2023    
18:00 - 20:00
Rafał Blechacz – fortepian Jan Popis – słowo wprowadzające W programie: Johann Sebastian Bach – II Partita fortepianowa c-moll BMV 826 Ludwig van Beethoven – [...]
Otwarta próba generalna
26.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Dyrygentka – rezydentka: odcinek finałowy
26.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michał Balas – wiolonczela Hanna Hurkot – dyrygent W programie: Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka (13') Carl Philipp Emanuel Bach – Koncert [...]
Warsztaty Gospel. Koncert finałowy
28.05.2023    
18:00 - 20:00
Ruth Waldron Anna Madej Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Serdecznie zapraszamy na Warsztaty Gospel & Gospel Kids, które odbędą się 27 i 28 maja [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu, koncert dla dzieci
01.06.2023    
16:00 - 17:00
Uczestnicy warsztatów wokalnych Śpiewaj z Ms. Gugu Więcej informacji o warsztatach.   Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci z rodzinami na wspólne świętowanie w Filharmonii Opolskiej. Koncert [...]
Zapisane w gwiazdach
02.06.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Chór Misericordias ks. Mateusz Mandalka – przygotowanie chóru Marta Huptas – sopran Jakub Montewka – dyrygent [...]
Atlas Mitów. Multimedialny koncert dla dzieci.
03.06.2023    
17:00 - 19:00
Dziecięcy Zespół Wokalny Miasta Opola Zespół muzyczny PSP 20 w Opolu Dobre Dźwięki Zespół Taneczny ADENA Patrycja Okoń, Małgorzata Marciniszyn-Szuba, Aleksandra Krzesaj – choreografie i [...]
Z książką na pulpicie
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wszystkie wejściówki na to wydarzenie zostały już wydane. Impreza towarzysząca – 7. Festiwal Książki Opole 2023 Zapraszamy na spotkanie z [...]
29 września 2023, piątek | 19:00
Inauguracja 72. Sezonu Filharmonii Opolskiej

Bilety:
Strefa I – 60 zł, 50 zł
Strefa II – 50 zł, 41 zł
Strefa III – 40 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Janusz Wawrowski – skrzypce
Maciej Lamm – organy
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Józef Elsner – Uwertura do opery Ofiara Abrahama (7’)
Ludomir Różycki – Koncert skrzypcowy (25’)
Camille Saint-Saëns – III Symfonia c-moll Organowa op. 78 (35’)

Wieloletnią już tradycją jest obecność twórczości patrona Filharmonii Opolskiej – Józefa Elsnera – podczas koncertu inaugurującego kolejny sezon artystyczny. Tym razem wykonane zostanie dzieło unikatowe. Ofiara Abrahama jest jednym z dwóch  (obok niezachowanego Sądu Salomona) dzieł o tematyce biblijnej i jedynym w dorobku kompozytora melodramatem w czystej formie. Libretto w czterech aktach opowiada nie tylko o tytułowej ofierze jaką Abraham miał złożyć ze swojego syna Izaaka, lecz także o innych epizodach z życia tej starotestamentowej postaci.

Pierwszą część koncertu wypełnią dzieła kompozytorów dojrzałych – Ofiara Abrahama (Uwerturą z której otworzymy sezon) jest ostatnim poważnym utworem scenicznym Elsnera (trzy lata po jego napisaniu został odsunięty od pracy w Teatrze Narodowym), Koncert skrzypcowy Ludomira Różyckiego to zaś ostatnie opus w życiu twórcy polskiego baletu narodowego. Powstało ono w 1944 r., a więc w czasach, do których można odnieść słowa Cycerona: ,,inter arma silent Musae” (w czasie wojny milczą muzy). Mimo iż w roku ukończenia kompozycji było już zaplanowane jej prawykonanie, ostatecznie do niego nie doszło – nuty zaginęły w zawierusze wojennej, a sam Różycki nie usłyszał jej za życia. Utwór przepełniony jest symboliką i niesie ze sobą głębokie przesłanie – składa się z dwóch części (Andante, Allegro deciso), w których Różycki przedstawił ówczesne życie Polaków doświadczanych przez wojnę, aby ostatecznie w drugim ogniwie – szybkim i zdecydowanie radosnym – wyrazić swoją wiarę w zwycięstwo. Tę samą alegorię można zastosować opisując losy Koncertu; tym razem w Filharmonii zabrzmi jego najnowsza rekonstrukcja, w której Ryszard Bryła skorzystał nie tylko z zachowanego wyciągu fortepianowego, ale uwzględnił także – uznane wcześniej za zaginione – fragmenty rękopisów partytury wraz ze wskazówkami instrumentacyjnymi kompozytora.

Na zakończenie tego wieczoru, odzyskawszy blask dzięki gruntownej renowacji, zabrzmią znajdujące się w sali koncertowej organy VEB Frakfurter Orgelbau Sauer. Ich majestat, wespół z fortepianem i orkiestrą, usłyszymy podczas III Symfonii c-moll – muzycznego pomnika, jaki Camill Saint-Saëns postawił węgierskiemu mistrzowi – Ferencowi Lisztowi, w roku jego śmierci (1886).

 

fot. Bartek Barczyk

Janusz Wawrowski – skrzypce

Janusz Wawrowski uważany jest za jednego z najwybitniejszych i najbardziej doświadczonych skrzypków swojego pokolenia. Szerokie zainteresowanie publiczności przyniosła mu w 2007 roku pierwsza solowa płyta – Kaprysy Paganiniego, wydana nakładem CD Accord.

Kariera solowa artysty owocuje w występy w jednych z najważniejszych sal koncertowych świata, wśród których są m. in. Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Beethoven-Saal w Stuttgarcie, Seoul Arts Center, Litewskiej Filharmonii Narodowej w Wilnie, Beethoven-Haus w Bonn, De Doelen w Rotterdamie, Kravis Center w West Palm Beach, Teatro Teresa Carreῆo w Caracas, Filharmonii Narodowej w Warszawie, NFM we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach, czy Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie.

Janusz Wawrowski ma w swoim dorobku współpracę z renomowanymi orkiestrami, takimi jak: Royal Philharmonic Orchestra, Stuttgarter Philharmoniker, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Pradze, Symphoniker Hamburg, Kyiv Symphony Orchestra Südwestdeutsches Kammerorchester, Orquestra Classica Santa Cecilia czy Orkiestrą Symfoniczną Litewskiej Filharmonii Narodowej. Jest regularnie zapraszany do wszystkich orkiestr w Polsce, w tym do Filharmonii Narodowej, Sinoni i Varsovii , Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia , Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, Narodowego Forum Muzyki i wielu innych.

Artysta występował z wybitnymi dyrygentami, wśród których znaleźli się: Douglas Bostock, Krzysztof Urbański, Gabriel Chmura, Jerzy Maksymiuk, Giancarlo Guerrero, Jacek Kaspszyk, Daniel Raiskin, Grzegorz Nowak, Patrick Hahn, Conrad van Alphen, Łukasz Borowicz, Monika Wolińska, Mykola Diadiura, Agnieszka Duczmal, Tomáš Netopil, Juozas Domarkas, Ramon Gamba, i Antoni Wit. Gościł też na wielu prestiżowych festiwalach – Chopin i Jego Europa, Eufonie, Salzburger Festspiele, Hemsing Festival, Odessa Classics Festival, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwalu Prawykonań w Katowicach oraz na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej w Ede w Holandii.

Janusz Wawrowski od wielu lat związany jest z wytwórnią Warner Classics, dla której wydał sześć solowych albumów oraz szereg singli. Nagrania fonograficzne artysty przynoszą mu znakomite recenzje krytyki oraz wiele znaczących nagród. Najnowsza płyta, Phoenix, uzyskała nominacje do ICMA 2021, PdSK, Opus Klassik 2021 oraz Fryderyk 2021. Została ona także wybrana albumem miesiąca w brytyjskim Presto Classic oraz płytą tygodnia w londyńskim radio Classic Fm, Norddeutscher Rundfunk oraz w Polskim Radio Dwójce.
Poprzedni album artysty, Hidden Violin otrzymał nagrodę Fryderyk 2019, będącą najważniejszym wyróżnieniem fonograficznym w Polsce. Wydana w 2017 roku płyta Sequenza otrzymała 4* w brytyjskim The Guardian, a Janusz Wawrowski wykonał wybrane utwory na żywo w BBC3. Album został nagrodzony Fryderykiem 2017 w kategorii recital solowy oraz dostał nominację do International Classical Music Awards 2017. Aurora z 2014 roku w krótkim czasie zdobyła uznanie fachowej prasy muzycznej na całym świecie. Doskonałe recenzje ukazały się m.in. w Strings Magazine, The Strad, Pizzicato, Huffington Post oraz w licznej prasie polskiej.

Artysta nagrał również muzykę Jana A. P. Kaczmarka do hollywoodzkich filmów Evening (reż. Lajos Koltai), Get low (reż. Aaron Schneider) oraz I’ll find you (reż. Martha Cooldige). Istotnym polem działalności Janusza Wawrowskiego jest interpretacja i badania muzyki polskiej, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności jako pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali – Muzyka na szczytach (2009-2010) i Muzyczne przestrzenie (od 2011). Wielką pasją artysty stało się odkrywanie i wykonywanie zapomnianych utworów znakomitych rodzimych kompozytorów – Ludomira Różyckiego, Mieczysława Karłowicza, Zygmunta Noskowskiego i Grażyny Bacewicz. Zaowocowało to szczególną rekonstrukcją Koncertu skrzypcowego Różyckiego, której artysta przewodniczył przy współpracy z Ryszardem Bryłą. Utwór ten zaginął w zrujnowanej Powstaniem Warszawie w 1944 roku. Dzięki odnalezionym przez skrzypka oryginalnym fragmentom orkiestracji udało się w rzetelny sposób odtworzyć to unikatowe w skali światowej dzieło. Janusz Wawrowski wspólnie z Royal Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Grzegorza Nowaka, dokonał pierwszego nagrania koncertu, które ukazało się na płycie Phoenix (Warner Classics). Rekonstrukcja dzieła miała swoją koncertową premierę podczas prestiżowego festiwalu Chopin i Jego Europa na deskach Teatru Narodowego w Warszawie, a później zaistniała także w Filharmonii Narodowej w Warszawie w ramach festiwalu Eufonie. Janusz Wawrowski na obu tych koncertach wykonał Koncert z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii. Artysta dokonał wielu premier koncertów skrzypcowych. Specjalnie dla niego utwory pisali: Tomasz J. Opałka, Marcin Markowicz, Norbert Palej, Dariusz Przybylski oraz Albena Petrovic.

Janusz Wawrowski urodził się w Koninie.

Jest absolwentem i profesorem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem profesora Mirosława Ławrynowicza, profesora Yaira Klessa oraz Salvatore Accardo. Za wybitną działalność artystyczną i społeczną został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej. Na swoim koncie ma nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku 2018 i statuetkę Norwida 2019.

Janusz Wawrowski gra na skrzypcach Antonio Stradivariego z 1685 roku, którym w grudniu 2018 roku nadano imię Polonia, na cześć 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Jest to pierwszy i jak dotąd jedyny tej klasy instrument w powojennej historii kraju.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Rodzinna kuchnia i pokój do ćwiczenia na skrzypcach

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Pewnie byłbym przyrodnikiem albo naukowcem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Niezniechęcenie moich dzieci do bycia muzykami 🙂

Człowiek, którego podziwiam
Moja żona Bogusia.

Co lubię czytać
Książki o różnej tematyce, które są napisane ciekawym i komunikatywnym językiem.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Koncert skrzypcowy Ludomira Różyckiego

 

 

fot. Wojciech Obremski

Maciej Lamm – organy
Urodzony w 1989 r. w Kędzierzynie-Koźlu. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w Opolu, ukończył studia w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w specjalnościach Fortepian, Muzyka kościelna i Organy.
W październiku 2005 r. zajął I miejsce i zdobył złoty medal na Międzynarodowym Konkursie dla młodych pianistów i skrzypków w Oranienburgu (Niemcy). We wrześniu 2013 r. uzyskał II nagrodę (I nie przyznano) na Ogólnopolskim Konkursie Improwizacji Organowej w Legnicy, a w październiku 2013 r. otrzymał wyróżnienie na Konkursie Muzyki Organowej w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumi. Brał udział w mistrzowskich kursach organowych, prowadzonych m.in. przez Matteo Imbruno, Joachima Grubicha, Michaela Schmedinga, Stefana Baiera czy Tomasza Adama Nowaka.
Jest wielokrotnym stypendystą: organizacji Rotary International, Fundacji Porozumienie bez barier Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich, fundacji J&S Pro Bono Poloniae oraz Prezydenta Miasta Opola.
Koncertował w wielu miejscowościach Polski (m.in. Opole, Warszawa, Lublin, Katowice, Jarosław, Głuchołazy, Rudy) oraz za granicą (m.in. Mainz, Trier, Székesfehérvár). Wykonuje również partie organowe oraz basso continuo, współpracując regularnie z orkiestrą Filharmonii Opolskiej.

Nagrał kilka płyt z muzyką organową, m.in. dwie pozycje w serii Organy Śląska Opolskiego na odrestaurowanych organach kościołów w Nowej Cerekwi i w Opolu (w kościele pw. św. Sebastiana).
Od 2009 r. do 2022 r. był kierownikiem organizacyjnym Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Opolu (dawniej w Głuchołazach). Jest także członkiem Zarządu Towarzystwa Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera, pracując na różnych stanowiskach przy organizacji kursów muzycznych w Opolu (dawniej w Głuchołazach) od 2002 roku. Od września 2017 r. pełni obowiązki głównego organisty Katedry Podwyższenia Krzyża Świętego w Opolu. Aktywnie uczestniczy w życiu diecezji opolskiej, organizując i współorganizując wydarzenia muzyczne na szczeblu diecezjalnym, jak również ogólnopolskim. Jest współredaktorem i autorem opracowań dla organistów. Prowadzi popularny wśród organistów i muzyków kościelnych kanał Potęga śpiewu Kościoła, na którym prezentuje wykonania szerokiego repertuaru liturgicznego. Przez lata funkcjonowania publikowane na platformie YouTube treści doczekały się blisko trzech milionów odsłon.

W marcu 2018 r. wystąpił z recitalem w katedrze w Hawanie (Kuba) oraz prowadził kurs mistrzowski dla studentów w zakresie gry na organach w ramach V Tygodnia Muzyki Sakralnej w Hawanie (V Semana de Música Sacra en la Habana). Był jednym z wykładowców warsztatów improwizacji organowej, odbywających się w ramach Świętolipskich wieczorów muzycznych w sanktuarium w Świętej Lipce. W latach 2015-2020 pracował jako wykładowca w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej, a od 2019 pracuje w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Fr. Chopina w Opolu, gdzie prowadzi zajęcia z gry na organach i improwizacji organowej. Pełni również funkcję Kierownika Sekcji zespołów chóralnych, wokalistyki, akordeonu, organów i perkusji.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Górskie szlaki, ale tylko te mało uczęszczane

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Pewnie nie byłbym sobą

Za największy sukces artystyczny uważam
Nieustanny rozwój, w końcu kto stoi w miejscu, ten się cofa

Człowiek, którego podziwiam
Podziwiam ludzi, którzy panują nad sobą w sytuacjach ekstremalnych

Co lubię czytać
Literaturę faktu

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Pasje Jana Sebastiana Bacha

Projekt i realizacja: netkoncept.com