Kociuban-Maximov Duo Julia Kociuban-Maximov – fortepian Ilya Maximov – fortepian Program: Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata C-dur na fortepian na cztery ręce KV 521 Claude [...]
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksandra Świgut – fortepian Alexander Humala – dyrygent W programie: Carl Nielsen – Rhapsody Overture An Imaginary Trip to the Faroe Islands (10') [...]
OTWARTE DNI FUNDUSZY EUROPEJSKICH 13 maja ZAPRASZAMY w ramach obchodów DNIA EUROPY na Grę Miejską: PRZYSTANEK EUROPA II! Tematyka gry nawiązuje do [...]
Bernard Maseli – wibrafon DJ Eprom – gramofony, instrumenty elektroniczne W programie: w pełni autorski program, który swym zasięgiem obejmie brzmienia zarówno elektroniczne jak i [...]
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Michał Bober – wokal Monika Wiśniowska-Basel – wokal | gościnnie Dominik Gawroński – trąbka Tomasz Jędrzejewski – piano Michał Wilczyński – gitara Piotr Sypień – [...]
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Rafał Blechacz – fortepian Jan Popis – słowo wprowadzające W programie: Johann Sebastian Bach – II Partita fortepianowa c-moll BMV 826 Ludwig van Beethoven – [...]
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michał Balas – wiolonczela Hanna Hurkot – dyrygent W programie: Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka (13') Carl Philipp Emanuel Bach – Koncert [...]
Ruth Waldron Anna Madej Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Serdecznie zapraszamy na Warsztaty Gospel & Gospel Kids, które odbędą się 27 i 28 maja [...]
Uczestnicy warsztatów wokalnych Śpiewaj z Ms. Gugu Więcej informacji o warsztatach. Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci z rodzinami na wspólne świętowanie w Filharmonii Opolskiej. Koncert [...]
Dziecięcy Zespół Wokalny Miasta Opola Zespół muzyczny PSP 20 w Opolu Dobre Dźwięki Zespół Taneczny ADENA Patrycja Okoń, Małgorzata Marciniszyn-Szuba, Aleksandra Krzesaj – choreografie i [...]
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wszystkie wejściówki na to wydarzenie zostały już wydane. Impreza towarzysząca – 7. Festiwal Książki Opole 2023 Zapraszamy na spotkanie z [...]
Prosimy o zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas koncertu, zgodnie z zalecaniami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dostępnymi w Regulaminie Bezpieczeństwa na stronie internetowej www.filharmonia.opole.pl/regulaminy.
O repertuarze:
Muzyka Karaimów jest bardzo ważną częścią wielowiekowej świeckiej kultury najmniejszej mniejszości w Polsce. W poszukiwaniu źródeł i świadectw praktyki muzycznej wśród społeczności karaimskiej trzeba sięgnąć do historii Krymu, Wielkiego Księstwa Litewskiego, Wileńszczyzny oraz Polski XIX i XX w. Dziś pieśni pozostają w ulotnej pamięci najstarszych Karaimów zamieszkałych w rozproszeniu oraz w nielicznych świadectwach materialnych – archiwalnych nagraniach zachowanych w karaimskich kolekcjach prywatnych.
„Najmniejsza mniejszość” mówi się o Karaimach, bo rzeczywiście ich liczba w Polsce może sięgać najwyżej 200 osób. Ze względu na kosmopolityczny charakter społeczności karaimskiej w odkrywaniu ich tożsamości, historii i – w końcu – kultury niezbędna jest mapa. Warszawa, Łuck, Troki, Halicz, Wilno, Kijów czy miasta Krymu – pieśni tak, jak twórcy czy późniejsi wykonawcy, wiążą się z miejscami, których historię współtworzyła karaimska mniejszość. Znalazły się one na karaimskiej mapie w sieci. Do nich też nawiązują utwory w interpretacji Karoliny Cichej oraz wykonaniu samych Karaimów.
Muzyka Karaimów czerpie inspiracje z litewskich i krymskich tradycji muzycznych, słychać też wpływy ukraińskie, rosyjskie czy polskie.
Karolina Cicha jest już specjalistką w odkrywaniu dźwiękowego i tekstowego bogactwa kultur mniejszości. To też ona przywraca ducha tych pieśni, w twórczy sposób integruje karaimską, orientalną tradycję ludową ze swoją współczesną wrażliwością. „Diwa polskiego folku”, jak czytamy o niej w mediach, była nominowana z zespołem do Fryderyka 2021 w kategorii Muzyka Świata. Jest wokalistką, kompozytorką i multiinstrumentalistką, zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Od lat podąża w kierunku muzyki tradycyjnej i etnicznej – wydała kilka płyt, m.in. Wieloma językami (2013) poświęconą językom mniejszości narodowych województwa podlaskiego czy Jidyszland (2015) opartą na twórczości poetów żydowskich. W płycie Jeden – wiele (2018) Cicha postanowiła spenetrować sakralne dziedzictwo swojego rodzinnego Podlasia, natomiast w nominowanych do nagrody Fryderyka Tanach (2020) – taneczne dziedzictwo swego regionu. Z kolei w projekcie online Karaimska Mapa Muzyczna (2020/2021) przedstawiła pierwszą monografię najmniej licznej mniejszości narodowej w Polsce. Cicha ze swą muzyką odwiedziła festiwale w Europie, Azji i Ameryce. Patrycja Betley – perkusjonistka współtworząca zespoły, takie jak Kayah&Transoriental Orchestra, Shannon, Same Suki czy Cicha&Spółka poza grą na niezliczonej ilości instrumentów perkusyjnych (m.in. bodhranie, cajonie, bębnach obręczowych, darabuce, djembe) jest także arteterapeutką, muzykoterapeutką oraz pedagogiem. Karolina Matuszkiewicz – multiinstrumentalistka w zakresie instrumentów smyczkowych i wokalistka, specjalizuje się w grze na fideli płockiej, suce biłgorajskiej, kobyzie, kemancze i na skrzypcach. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec oraz Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fideli kolanowych. Współpracuje z Kapelą ze wsi Warszawa, Marią Pomianowską, Nikolą Kołodziejczykiem i Karoliną Cichą.
A to ciekawostka!
Czym różni się perkusista lub perkusistka od perkusjonisty i perkusjonistki? Otóż perkusista zwany również bębniarzem to muzyk grający na tak zwanym zestawie perkusyjnym. Jest sercem sekcji rytmicznej większości bandów. Nazwa perkusista może być również rozumiana w sensie klasycznym, wówczas oznacza muzyka grającego solo lub w orkiestrach na wielu rodzajach instrumentów perkusyjnych, takich jak kotły, talerze, trójkąt, werbel, marimba, ksylofon czy dzwonki. Z kolei perkusjonista to muzyk dopełniający sekcję rytmiczną, grający na innego rodzaju instrumentach perkusyjnych, takich jak: conga, bongosy, djembe, darabuka, cajon, tamburyn, shaker, chimes i wielu innych. W zależności od stylu muzycznego rola perkusjonisty jest różna. Czasem wymaga umiejętności dyskretnego wypełnienia przestrzeni między zestawem perkusyjnym, a gitarą basową. Jednak innym razem
to perkusjoniści tworzą samodzielną sekcję bez wsparcia muzyka grającego na zestawie perkusyjnym, a nawet bez gitarzysty basowego.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.