Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
6
8
9
10
11
15
16
17
18
22
23
24
25
27
29
30
31
1
2
3
4
Kociuban-Maximov Duo
05.05.2023    
19:00 - 20:30
Kociuban-Maximov Duo Julia Kociuban-Maximov – fortepian Ilya Maximov – fortepian Program: Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata C-dur na fortepian na cztery ręce KV 521 Claude [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Otwarta próba generalna
12.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Podróż wyobraźni
12.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksandra Świgut – fortepian Alexander Humala – dyrygent W programie: Carl Nielsen – Rhapsody Overture An Imaginary Trip to the Faroe Islands (10') [...]
Gra miejska: Przystanek Europa II
13.05.2023    
10:00 - 13:00
         OTWARTE DNI FUNDUSZY EUROPEJSKICH   13 maja ZAPRASZAMY w ramach obchodów DNIA EUROPY na Grę Miejską: PRZYSTANEK EUROPA II! Tematyka gry nawiązuje do [...]
Bernard Maseli & DJ Eprom – Jazz w wolnej chwili
13.05.2023    
19:00 - 21:00
Bernard Maseli – wibrafon DJ Eprom – gramofony, instrumenty elektroniczne W programie: w pełni autorski program, który swym zasięgiem obejmie brzmienia zarówno elektroniczne jak i [...]
Z książką na pulpicie
czytają: Kinga Jerczyńska | Stefania Kazana-Burczyk | Maciej Kinder Oliwia Kraft | Agnieszka Nalewajko | Magdalena Sadowska Ewelina Szendzielorz | Katarzyna Wybraniec organy: Jakub Głombik [...]
Otwarta próba generalna
19.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Po wiedeńsku
19.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Robert Kowalski – skrzypce Krzysztof Karpeta – wiolonczela Michał Rot – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – [...]
Michał Bober w utworach  Zbigniewa Wodeckiego
20.05.2023    
19:00 - 21:00
Michał Bober – wokal Monika Wiśniowska-Basel – wokal | gościnnie Dominik Gawroński – trąbka Tomasz Jędrzejewski – piano Michał Wilczyński – gitara Piotr Sypień – [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Rafał Blechacz. Recital
21.05.2023    
18:00 - 20:00
Rafał Blechacz – fortepian Jan Popis – słowo wprowadzające W programie: Johann Sebastian Bach – II Partita fortepianowa c-moll BMV 826 Ludwig van Beethoven – [...]
Otwarta próba generalna
26.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Dyrygentka – rezydentka: odcinek finałowy
26.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michał Balas – wiolonczela Hanna Hurkot – dyrygent W programie: Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka (13') Carl Philipp Emanuel Bach – Koncert [...]
Warsztaty Gospel. Koncert finałowy
28.05.2023    
18:00 - 20:00
Ruth Waldron Anna Madej Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Serdecznie zapraszamy na Warsztaty Gospel & Gospel Kids, które odbędą się 27 i 28 maja [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu, koncert dla dzieci
01.06.2023    
16:00 - 17:00
Uczestnicy warsztatów wokalnych Śpiewaj z Ms. Gugu Więcej informacji o warsztatach.   Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci z rodzinami na wspólne świętowanie w Filharmonii Opolskiej. Koncert [...]
Zapisane w gwiazdach
02.06.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Chór Misericordias ks. Mateusz Mandalka – przygotowanie chóru Marta Huptas – sopran Jakub Montewka – dyrygent [...]
Atlas Mitów. Multimedialny koncert dla dzieci.
03.06.2023    
17:00 - 19:00
Dziecięcy Zespół Wokalny Miasta Opola Zespół muzyczny PSP 20 w Opolu Dobre Dźwięki Zespół Taneczny ADENA Patrycja Okoń, Małgorzata Marciniszyn-Szuba, Aleksandra Krzesaj – choreografie i [...]
Z książką na pulpicie
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wszystkie wejściówki na to wydarzenie zostały już wydane. Impreza towarzysząca – 7. Festiwal Książki Opole 2023 Zapraszamy na spotkanie z [...]
26 czerwca 2022, niedziela | 18:00
Koncert finałowy obchodów 70-lecia Filharmonii Opolskiej
Weekend kończący obchody 70-lecia Filharmonii Opolskiej / STREFA GWIAZD

Strefa I – 49 zł, 37 zł
Strefa II – 39 zł, 29 zł
Strefa III – 29 zł, 22 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Janusz Wawrowski – skrzypce
Przemysław Neumann – dyrygent

Mikołaj Rykowski
– prowadzenie koncertu

W programie:
Aleksander KościówUwertura jubileuszowa (Prawykonanie kompozycji zamówionej przez Filharmonię Opolską) (8’)
Ignacy Feliks Dobrzyński – Wielka fantazja na motywach z opery Monbar, czyli Flibustierowie op. 36 (16’)
Charles GounodBachanalia z opery Faust (3’)
Henryk Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Faust Ch. Gounoda op. 20 (16’)
Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę (30’)

O repertuarze:
Książki programowe Filharmonii Opolskiej powstają od 2016 roku – po raz pierwszy jednak w repertuarze znalazł się utwór… który w momencie pisania tych słów jeszcze nie istnieje. Ostatni i najważniejszy koncert 70. sezonu artystycznego zainauguruje bowiem Uwertura jubileuszowa, zamówiona u Aleksandra Kościowa dla uczczenia jubileuszu istnienia Filharmonii. Kościów jest pochodzącym z Opola współczesnym polskim kompozytorem i prozaikiem. Od 2016 roku pełni funkcję prorektora do spraw studenckich i dydaktyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego powieści bywają określane mianem polskiego realizmu magicznego. O tym czy Uwertura jubileuszowa okaże się bliska temu nurtowi, czy też raczej stylistyką nawiąże do poruszająco prostych Gorzkich żali na białe głosy, zespół wiolonczel i perkusję z 2010 roku, słuchacze będą mogli przekonać się w przededniu 70. rocznicy pierwszego koncertu Opolskiej Orkiestry Symfonicznej.
Repertuar tamtego historycznego wieczoru swoją konstrukcją nie przypominał typowego koncertu filharmonicznego (uwertura, koncert solowy, symfonia). Stanowił raczej rodzaj muzycznego kalejdoskopu, w którym różne formy i gatunki złożyły się na dobrze zaprojektowaną całość. Program niniejszego koncertu opiera się na podobnej idei. W jego centrum znajdują się dwie wirtuozowskie fantazje na tematy operowe, ze skrzypcami w roli głównej.
Najpierw Feliks Ignacy Dobrzyński, który w rok po ukończeniu swojej jedynej opery Monbar wrócił do jej motywów i utkał z nich autorską Wielką fantazję w stylu brillant. Pierwsze takty mogą co prawda wywołać delikatny uśmiech i skojarzenie z mozartowskim Weselem Figara, ale później pojawiają się pomysły, których nie powstydziłby się sam Paganini: liczne staccata, szybkie pasaże, przebiegi dwudźwiękowe, tkliwe melodie czy skoczne arpeggia – a wszystko to (oczywiście) z wykorzystaniem pełnej skali instrumentu.
Nie da się ukryć, że szerzej znane publiczności mogą być tematy z innej XIX-wiecznej opery. Mowa tu o muzyce z Fausta Charlesa Gounoda, która zainspirowała najpopularniejszego polskiego skrzypka w historii – Henryka Wieniawskiego. Orkiestrowy wstęp do dzieła zaczyna się niemal tymi samymi dźwiękami co pierwsza scena opery, kiedy to Faust, niemłody naukowiec, poddaje swoje dotychczasowe życie krytycznej ocenie. Kolejne segmenty Fantazji to wirtuozowskie, ale niepozbawione dramatyzmu i głębi opracowanie sześciu innych arii z francuskiej opery. Skrzypcowe Fantazje oddzieli baletowy (a co za tym idzie – instrumentalny) fragment z Fausta. Bachanalia z piątego aktu to obraz orgiastycznego tańca, w którym biorą udział Mefistofeles i Faust otoczeni przez wiedźmy w Noc Walpurgi.
Ostatnie dźwięki 70. sezonu należeć będą do Witolda Lutosławskiego. Zanim odwilż polityczna w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku pozwoliła mu na eksperymenty stylistyczne i poszukiwanie nowych sposobów muzycznego wyrazu, powstała jedna z jego najpopularniejszych i najbardziej udanych kompozycji: Koncert na orkiestrę. Z trzech barwnych części przebija polski folklor (zwłaszcza z okolic Mazowsza), a najdłuższa i najciekawsza z nich, Passacaglia, toccaca e corale nawiązuje także do form muzyki barokowej. Całość odznacza się wyjątkowo wysokim stopniem spójności i dopracowania, dzięki czemu Koncert, młodszy od Filharmonii Opolskiej o zaledwie dwa lata, jest do dziś równie chętnie słuchany co wykonywany.

A to ciekawostka!
27 czerwca 1952 odbył się pierwszy koncert Opolskiej Orkiestry Symfonicznej, która – po kilkukrotnych zmianach nazwy – od 1972 funkcjonuje jako Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera. Tamtego piątkowego wieczoru muzycy grali pod batutą Jerzego Młodziejowskiego i wykonali kompozycje Elsnera, Moniuszki, Noskowskiego, Szymanowskiego oraz samego Młodziejowskiego. Dokładnie tego samego dnia w Toruniu urodził się znany polski aktor, reżyser i scenarzysta – Bogusław Linda.

 

fot. Fabrizio Maltese

Janusz Wawrowski – skrzypce

Jest uważany za jednego z najlepszych polskich skrzypków swojego pokolenia – dwukrotny laureat Nagrody Fryderyka, odznaczony przez Ministerstwo Kultury RP medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, jeden z najmłodszych profesorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W hołdzie jego wysiłkom na rzecz promocji kultury polskiej na świecie otrzymał na dożywotnie użytkowanie od mecenasa Romana Ziemiana skrzypce „Polonia” Antonia Stradivariego (1685).

Ostatnio Janusz odbył dużą trasę po Stanach Zjednoczonych pod batutą Giancarlo Guerrero, debiut kameralny w Wigmore Hall i symfoniczny w Elbphilharmonie z Hamburger Symphoniker pod batutą Patricka Hahna, powrócił do Seoul Arts Center w Korei Południowej oraz kontynuuje współpracę z Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Grzegorza Nowaka.

W sezonie 21/22 Janusz zadebiutuje z Orquesta Clásica Santa Cecilia w Madrycie również pod dyrekcją Nowaka, zagra z Transylwańską Państwową Orkiestrą Filharmonii w Klużu-Napoce na Festiwalu Eufonie i powróci m.in. do Filharmonii Krakowskiej i Opolskiej.

Jego najnowsza płyta Warner Classics „Phoenix” (marzec 2021), nominowana do nagrody Opus Klassik oraz PdSK, łączy koncert Czajkowskiego z koncertem Ludomira Różyckiego – utwór ten nigdy nie był wykonywany za życia kompozytora, został zakopany podczas Powstania Warszawskiego, a później odnaleziony i ukończony przez Janusza, który obecnie z dumą prezentuje ten historyczny i autentycznie nowoczesny polski utwór na całym świecie.

https://www.wawrowski.com/pl/

Ankieta

Moje ulubione miejsce na ziemi to

nasz ogródek.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym

lekarzem, przyrodnikiem lub astrofizykiem.

Za największy sukces artystyczny uważam

rozwój artystyczny do końca życia.

Człowiek, którego podziwiam

Rodzice, Albert Einstein, Michał Heller.

Co lubię czytać

Dobrą fantastykę, szczególnie naukową.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna

Gurre-Lieder Arnolda Schoenberga.

 

Partner koncertu:

Partner medialny:

Współpraca redakcyjna:

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com