Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
6
8
9
10
11
15
16
17
18
22
23
24
25
27
29
30
31
1
2
3
4
Kociuban-Maximov Duo
05.05.2023    
19:00 - 20:30
Kociuban-Maximov Duo Julia Kociuban-Maximov – fortepian Ilya Maximov – fortepian Program: Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata C-dur na fortepian na cztery ręce KV 521 Claude [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Otwarta próba generalna
12.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Podróż wyobraźni
12.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksandra Świgut – fortepian Alexander Humala – dyrygent W programie: Carl Nielsen – Rhapsody Overture An Imaginary Trip to the Faroe Islands (10') [...]
Gra miejska: Przystanek Europa II
13.05.2023    
10:00 - 13:00
         OTWARTE DNI FUNDUSZY EUROPEJSKICH   13 maja ZAPRASZAMY w ramach obchodów DNIA EUROPY na Grę Miejską: PRZYSTANEK EUROPA II! Tematyka gry nawiązuje do [...]
Bernard Maseli & DJ Eprom – Jazz w wolnej chwili
13.05.2023    
19:00 - 21:00
Bernard Maseli – wibrafon DJ Eprom – gramofony, instrumenty elektroniczne W programie: w pełni autorski program, który swym zasięgiem obejmie brzmienia zarówno elektroniczne jak i [...]
Z książką na pulpicie
czytają: Kinga Jerczyńska | Stefania Kazana-Burczyk | Maciej Kinder Oliwia Kraft | Agnieszka Nalewajko | Magdalena Sadowska Ewelina Szendzielorz | Katarzyna Wybraniec organy: Jakub Głombik [...]
Otwarta próba generalna
19.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Po wiedeńsku
19.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Robert Kowalski – skrzypce Krzysztof Karpeta – wiolonczela Michał Rot – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – [...]
Michał Bober w utworach  Zbigniewa Wodeckiego
20.05.2023    
19:00 - 21:00
Michał Bober – wokal Monika Wiśniowska-Basel – wokal | gościnnie Dominik Gawroński – trąbka Tomasz Jędrzejewski – piano Michał Wilczyński – gitara Piotr Sypień – [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Rafał Blechacz. Recital
21.05.2023    
18:00 - 20:00
Rafał Blechacz – fortepian Jan Popis – słowo wprowadzające W programie: Johann Sebastian Bach – II Partita fortepianowa c-moll BMV 826 Ludwig van Beethoven – [...]
Otwarta próba generalna
26.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Dyrygentka – rezydentka: odcinek finałowy
26.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michał Balas – wiolonczela Hanna Hurkot – dyrygent W programie: Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka (13') Carl Philipp Emanuel Bach – Koncert [...]
Warsztaty Gospel. Koncert finałowy
28.05.2023    
18:00 - 20:00
Ruth Waldron Anna Madej Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Serdecznie zapraszamy na Warsztaty Gospel & Gospel Kids, które odbędą się 27 i 28 maja [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu, koncert dla dzieci
01.06.2023    
16:00 - 17:00
Uczestnicy warsztatów wokalnych Śpiewaj z Ms. Gugu Więcej informacji o warsztatach.   Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci z rodzinami na wspólne świętowanie w Filharmonii Opolskiej. Koncert [...]
Zapisane w gwiazdach
02.06.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Chór Misericordias ks. Mateusz Mandalka – przygotowanie chóru Marta Huptas – sopran Jakub Montewka – dyrygent [...]
Atlas Mitów. Multimedialny koncert dla dzieci.
03.06.2023    
17:00 - 19:00
Dziecięcy Zespół Wokalny Miasta Opola Zespół muzyczny PSP 20 w Opolu Dobre Dźwięki Zespół Taneczny ADENA Patrycja Okoń, Małgorzata Marciniszyn-Szuba, Aleksandra Krzesaj – choreografie i [...]
Z książką na pulpicie
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wszystkie wejściówki na to wydarzenie zostały już wydane. Impreza towarzysząca – 7. Festiwal Książki Opole 2023 Zapraszamy na spotkanie z [...]
4 listopada 2016, piątek | 19:00
KONCERT SYMFONICZNY FINALIZUJĄCY KOLEJNY ETAP WARSZTATÓW ARTYSTYCZNO-EKOLOGICZNYCH

Marszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej – Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów artystyczno-ekologicznych.

Bezpłatne zaproszenia do obioru w kasie biletowej Filharmonii Opolskiej w dniu koncertu od godz. 18:30. Ilość miejsc ograniczona ze względu na pierwszeństwo uczestnictwa w koncercie dla osób biorących udział w warsztatach w ramach projektu.

 

 

 

 

Jeden wieczór – trzy orkiestry, dwie solistki i jeden dyrygent. Nowatorski pomysł? Ależ skąd! Bardziej tradycyjnie chyba być nie może.

Pierwszy koncert symfoniczny w listopadzie… wcale taki symfoniczny nie będzie. Scena Filharmonii Opolskiej stanie się za to przestrzenią żywej retrospekcji historii muzyki. Wieczór otworzy zespół Scatebra Ensemble – orkiestra barokowa niewielkich rozmiarów i grająca na kopiach historycznych instrumenów. Czym różnią się one od tych współczesnych? Właściwie wszystkim. Ich struny wykonane są z naturalnych jelit, a smyczki łukowato wygięte. Instrumenty dęte zbudowane są w całości z drewna. Wprawne ucho zauważy, że grają w innym stroju, a nieodzownym elementem zespołu jest charakterystyczny klawesyn. Takie właśnie były początki wielkiej symfoniki! Skąd pomysł, by barokowy esnemble sprowadzić do Opola? Wszystko przez jesień i Antonio Vivaldiego. Słynny rudy ksiądz był wszakże kompozytorem przełomu XVII i XVIII wieku. Zima z uwielbianych przez wszystkie generacje melomanów Czterech pór roku zabrzmi zatem tak, jakbyśmy przenieśli się w czasie. Wirtuozowską partię skrzypiec wykona Joanna Kreft.

Muzyka baroku to jednak nie tylko instrumentalne dźwiękonaśladownictwo. To również piękny śpiew, a pełne finezji arie zaprezentuje znakomita sopranistka, Marzena Michałowska.

Druga część koncertu należała będzie już do Filharmoników Opolskich – najpierw jednak w (jedynie) smyczkowej odsłonie. Suita Świętego Pawła Gustava Holsta to dzieło wprawdzie XX-wieczne, ale mocno osadzone w tradycji muzyki dawnej. Holst napisał Suitę w celach pedagogicznych, dla prowadzonej przez siebie szkolnej orkiestry; taneczne części utworu w których odbija się echo brytyjskiego folkloru są dziś jednak chętnie grane przez zawodowe zespoły na całym świecie.

Wyjątkową wędrówkę przez epoki zwieńczy The Young Person’s Guide to the Orchestra. Utwór pochodzi z 1946 roku, posiada jednak wspólny mianownik z całością programu: to trzynaście wariacji oraz fuga, których podstawą jest temat skomponowany przez tworzącego w XVII wieku Henry’ego Purcella. Barokowa melodia jest już tylko punktem wyjścia i ukłonem ku tradycji dawnych wieków – aparat wykonawczy zupełnie nie przypomina małej grupy instrumentalistów. A co z tego wszystkie wyniknie, najlepiej przekonać się na własne uszy. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej po śladach historii poprowadzi dyrektor Przemysław Neumann.

 

Scatebra Ensemble
Marzena Michałowska – sopran 
Joanna Kreft – skrzypce 
Natalia Hyżak – klawesyn

Filharmonicy Opolscy
Przemysław Neumann – dyrygent

 

Program:
Antonio Vivaldi – Cztery Pory Roku op. 8 (fragmenty)
Arie barokowe na sopran i orkiestrę
Gustaw Holst – St Paul’s Suite
Benjamin Britten – The Young Person’s Guide to the Orchestra

 

Scatebra Ensemble to zespół, który tworzą studenci, absolwenci oraz pedagodzy Zakładu Instrumentów Historycznych, działającego w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu od czerwca 2015 roku pod kierownictwem mgr Natalii Hyżak. Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu zdobywanych zarówno indywidualnie, jak i zespołowo na licznych kursach mistrzowskich w kraju i zagranicą, poświęconych szeroko pojętemu zagadnieniu tzw. muzyki dawnej, muzycy tworzą interpretacje, które doskonale wpisują się w nurt historycznego wykonawstwa muzycznego, nie tracąc przy tym młodzieńczej energii. Scatebra Ensemble to zespół projektowy, regularnie grający koncerty w najróżniejszych składach instrumentalnych, dzięki czemu muzycy nabierają niezwykle wszechstronnego doświadczenia.

 

Fot. Damian Gacek

Marzena Michałowska, sopran, adiunkt na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Od wielu lat koncertuje w Polsce i poza jej granicami jako gość licznych międzynarodowych festiwali muzycznych.

W 2005 roku zadebiutowała na deskach Komische Oper w Berlinie w partii Donny Anny w operze Don Giovanni W. A. Mozarta. Współpracowała z wieloma znakomitymi dyrygentami, m.in.: Christopherem Hogwoodem, Kirillem Petrenko, Markiem Pijarowskim, Grzegorzem Nowakiem, Tadeuszem Wojciechowskim, Łukaszem Borowiczem, Jerzym Salwarowskim, Marcinem Nałęczem-Niesiołowskim, José Maria Florenzio Juniorem, Markiem Toporowskim, Tomaszem Adamusem, Stefanem Stuligroszem, Marcinem Sompolińskim, Stephanem MacLeod’em, oraz orkiestrami i zespołami: Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino, Concerto Köln, Irish Baroque Orchestra, Czech Virtuosi, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Capella Cracoviensis i OH! – Orkiestrą Historyczną.

Na stałe współpracuje z zielonogórskim zespołem muzyki dawnej Cappella Viridimontana.

Marzena Michałowska jest laureatką licznych krajowych jak i zagranicznych konkursów wokalnych. W dorobku fonograficznym ma 18 albumów płytowych, w tym nagrania dla Polskiego Radia. W 2008 roku płyta Musica Sacromontana z jej udziałem otrzymała statuetkę Fryderyka – prestiżową nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego.

 

Źródło własne artysty

www.marzenamichalowska.com

 

Joanna Kreft

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Baranowskiego. Grę na skrzypcach barokowych kształci u Aureliusza Golińskiego i Riccarda Minasi.
W 2011 r. otrzymała dwie nagrody specjalne na XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Laureatka  m.in. Międzynarodowego Konkursu Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H.Wieniawskiego w Lublinie, Międzynarodowego Konkursu im. K.
Szymanowskiego w Łodzi, Ogólnopolskiego Konkursu im. St.Serwaczyńskiego w Lublinie, Premio Trio di Trieste International Chamber Music Competition, Academie de Musique de Lausanne,Grand  Prix Master  Class  & Music Festival w  Pile. Półfinalistka Międzynarodowych  Konkursów im.Yehudi Menuhina w Oslo i Josepha Joachima w Hannoverze.W 2013 r. wzięła udział w Seiji Ozawa International Academy prowadzonych m.in. Przez Pamelę Frank i Sadao Haradę.
Występowała m.in.w Berliner Philharmoniker, Victoria Hall, Beethoven-Haus, Filharmonii w  Białymstoku,Gdańsku, Kaliszu, Katowicach, Kielcach, Lublinie, Poznaniu,w Atmie, Zamku i Łazienkach Królewskich w Warszawie.
Współpracowała m.in. z Nabuko Imai, Kazuko Yamade, Piotrem Pławnerem, Krzysztofem Jabłońskim,Tomaszem Strahlem, Guido Balestracci, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal, Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego, Aukso, Munchener Kammerorchester, State Youth Orchestra of Armenia,Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Arte dei sunatori, Les Basses Réunies.Uczestniczyła w kursach muzycznych prowadzonych m.in. przez: Wandę Wiłkomirską, Marcina Sikorskiego, Bartłomieja Nizioła, Nam Yun Kim, Xiaoming Wang, Kazimierza Pyzika, Bruno Cocset, Pauline Nobes, Stephanie Paulet. Rozwija swe zainteresowania w oparciu o fidel- instrument średniowieczny.Wspónie z Bartłomiejem  Weznerem oraz Dominikiem Płocińskim współtworzy Herbert Piano Trio-interdyscyplinarny projekt wykonywany wraz z aktorem,łączący muzykę z recytacją wierszy Zbigniewa Herberta- którego debiut odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach. Joanna Kreft jest stypendystką “Jutting-Stiftung Stendal” i programu “Młoda Polska”.

Źródło własne artysty

Natalia Hyżak

Absolwentka klasy fortepianu prof. Aleksandry Utrecht w POSM II st. im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu. W 2008 roku ukończyła z wyróżnieniem poznańską Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego, gdzie studiowała klawesyn pod kierunkiem prof. AM Marii Banaszkiewicz-Bryły.

W tym samym roku rozpoczęła studia w Centre de Musique Ancienne, jednym z wydziałów Haute Ecole de Musique w Genewie (Szwajcaria), gdzie przez trzy lata doskonaliła swoje umiejętności w klasie prof. Leonardo Garcii Alarcona, zgłębiając wiadomości na temat historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. W Haut Ecole de Musique studiowała również organy pod kierunkiem prof. Marcelo Gianniniego.

Brała udział w wielu koncertach, a także kursach mistrzowskich, poświęconych klawesynowej muzyce solowej oraz muzyce kameralnej, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Od 2013 roku współpracuje z międzynarodowym zespołem muzyki dawnej Suonatori del Granduca.

Obecnie pracuje w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jako wykładowca oraz asystent w klasie klawesynu prof. AM Marii Banaszkiewicz-Bryły.

 

Źródło własne artysty

Przemysław Neumann

Dyrektor Filharmonii Opolskiej

fot. Fundacja 2.8

Urodził się w 1979 roku w Poznaniu. Jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego oraz Szkoły Muzycznej II stopnia w Poznaniu w klasie śpiewu. Ukończył studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu – dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.

Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 roku. W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce.

Jako dyrygent prowadził orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz orkiestry: Filharmonii Białostockiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc jego etatowym dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Od 2010 roku współpracuje z Gliwickim Teatrem Muzycznym, od 2013 z Teatrem Wielkim w Poznaniu.

Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową w katedrze dyrygentury poznańskiej Akademii Muzycznej.

1 września 2015 roku został dyrektorem Filharmonii Opolskiej.

 

 

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com