Filharmonia Opolska
74. Sezon Artystyczny
2025/2026
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2022
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
25
26
27
28
30
1
2
3
4
5
7
9
10
11
12
13
7:00 PM - Bohaterki
15
16
17
18
19
21
22
11:00 AM - KONCERT RODZINNY
23
24
25
26
30
31
1
2
3
7:00 PM - Lekcja historii
4
5
Otwarta Próba Generalna
29.04.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Los tak chciał
29.04.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Marcin Markowicz – skrzypce Tomoko Akasaka – altówka Dainius Pavilionis – dyrygent W programie: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – Miške (W lesie) (17’) [...]
Metropolis Piano Quartet
06.05.2022    
19:00 - 21:00
Metropolis Piano Quartet: Joanna Galon-Frant – fortepian Sulamita Ślubowska – skrzypce Dawid Jadamus – altówka Łukasz Frant – wiolonczela W programie: Aleksander Tansman – Suite-Divertissement [...]
Zajęcia muzyczne dla dzieci
08.05.2022    
10:00 - 11:00
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Zajęcia muzyczne dla dzieci
08.05.2022    
11:30 - 12:30
Cykl rodzinnych spotkań muzyczno-plastycznych, prowadzonych w swobodnej, radosnej oraz sprzyjającej rozwojowi dziecka atmosferze. PRZYJDŹ I DOŁĄCZ DO RODZINNEJ ZABAWY Z POWER OF MELODY!
Otwarta Próba Generalna
13.05.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Bohaterki
13.05.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Alexandra Conunova – skrzypce Michał Klauza – dyrygent W programie: Andrzej Panufnik – Uwertura bohaterska (6') Édouard Lalo – Symfonia hiszpańska op. 21 na [...]
Duende – mistyczny duch flamenco
14.05.2022    
19:00
Magdalena Navarrete – wokal Andrzej Lewocki – gitara flamenco, cajón Mateusz Sieradzan – cajón, instrumenty perkusyjne O repertuarze: Magda Navarrete to wokalistka, tancerka, producentka muzyczna, [...]
Belcanto bez słów
20.05.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Piotr Zimnik – kontrabas Christian Schumann – dyrygent W programie: Giacomo Puccini – Preludio sinfonico (9’) Giovanni Bottesini – II Koncert kontrabasowy [...]
KONCERT RODZINNY
22.05.2022    
11:00 - 12:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie Po pierwsze: Koncerty rodzinne Filharmonii Opolskiej wracają po rocznej przerwie! Po drugie: Nutka i [...]
Otwarta Próba Generalna
27.05.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Po niemiecku, naturalnie!
27.05.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Marko Zupan – flet Eugene Tzigane – dyrygent W programie: Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Oberon (9') Wolfgang Amadeus [...]
Kocham Cię życie – koncert utworów Wojciecha Młynarskiego
28.05.2022    
19:00 - 20:00
Szanowni Państwo! W związku z dużym zainteresowaniem koncert został przeniesiony do Sali koncertowej. Miejsca pozostają nienumerowane. Wojtek Dereń – wokal Łukasz Szuba – wokal Michał [...]
Współczesna dla dzieci – Hej, Niteczko
29.05.2022    
10:00 - 11:00
Grażyna M. Grobelna – ruch, epidiaskop, reżyseria Nikola Kołodziejczyk – fortepian Michał Pękal – perkusja Joanna Wabik – epidiaskop Zaplątana, prosta, różnokolorowa, zwinna… Niteczka. To [...]
Feel the Magic – Koncert z okazji Dnia Dziecka
01.06.2022    
17:00 - 19:00
Natalia Piotrowska-Paciorek – wokal Maciej Pawlak – wokal Adam Sychowski – piano Karol Kozłowski – bas Maciej Kopczyński – gitara Wojciech Bylica – perkusja   [...]
Otwarta Próba Generalna
03.06.2022    
10:30 - 12:00
Piątkowe poranki w Filharmonii Opolskiej nie są kolejnym zwykłym dniem pracy. W tym czasie odbywa się najważniejsza próba – próba generalna. Jest to ostatni moment [...]
Lekcja historii
03.06.2022    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Mariusz Patyra – skrzypce Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Niccolò Paganini – I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6 (31') Ludomir Różycki [...]
Koncert finałowy Warsztatów Gospel & Gospel Kids
05.06.2022    
18:00 - 20:00
TGD (Trzecia Godzina Dnia) uczestnicy Warsztatów Gospel oraz Gospel Kids O repertuarze: Każdy kto lubi śpiewać może wziąć udział w dwudniowych Warsztatach Gospel z TGD [...]
Wydarzenia w dniu 22.05.2022
23 maja 2025, piątek | 19:00
WIELKIE POWROTY

Strefa I – 55 zł, 45 zł
Strefa II – 45 zł, 38 zł
Strefa III – 35 zł, 32 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Sławomir Cichor – trąbka
Przemysław Neumann – dyrygent

W programie:
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Włoszka w Algierze
Joseph Haydn – Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur
Leonard Bernstein – Uwertura do operetki Kandyd
Leonard Bernstein – Tańce symfoniczne z West Side Story

Muzyka ma niezwykłą moc przywracania kolorytu minionych epok. Koncert Wielkie powroty to wieczór muzycznych olśnień, a jednocześnie przypływ klasycznej formy, komediowego błysku i pulsujących musicalowych rytmów. W programie znalazły się dzieła powstałe w różnych czasach i kulturach, połączone wyjątkową świeżością, siłą oddziaływania oraz ponadczasowym urokiem.

Tego wieczoru zabrzmi błyskotliwa, lśniąca humorem i wdziękiem Uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchina Rossiniego. Fabuła opery opowiada o sprytnej, rezolutnej włoskiej kobiecie, która trafia do Algieru i za pomocą dowcipu oraz uroku osobistego przechytrza lokalnego beja. To klasyczna opera buffa – pełna komicznych nieporozumień, przebieranek, emocjonalnych zwrotów akcji, triumfu rozumu i kobiecej niezależności. Rossini skomponował Włoszkę w Algierze w zaledwie kilka tygodni, mając jedynie 21 lat, a mimo to opera zachwyca dojrzałością i sceniczną wyobraźnią, udowadniając, że szybkość twórcza może iść w parze z geniuszem. Choć sama uwertura nie zawiera bezpośrednio tematów z opery, doskonale oddaje jej żywiołowy, komediowy charakter. Rozpoczyna się od spokojnego, niemal lirycznego wstępu smyczków, który szybko ustępuje miejsca energetycznej, rytmicznej żartobliwości. Typowe dla Rossiniego crescendo – stopniowe powtarzanie motywów z narastającym napięciem, z każdą chwilą nabiera tempa i intensywności, wciągając słuchaczy w świat teatralnego blasku.

Usłyszymy również Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur Josepha Haydna, jeden z najważniejszych koncertów na ten instrument w historii muzyki. Uważany za arcydzieło klasycznego repertuaru trąbkowego, skomponowany w 1796 roku utwór powstał z myślą o nowatorskiej trąbce klapowej, która po raz pierwszy umożliwiała swobodne granie melodii w różnych rejestrach. Haydn napisał koncert dla wynalazcy instrumentu, Antoniego Weidingera, wiedeńskiego trębacza i eksperymentatora. Dzieło, składające się z trzech kontrastujących części, prezentuje pełnię możliwości ulepszonej trąbki – od śpiewnej, rozkołysanej kantyleny w części drugiej, po efektowną, radosną kulminację w finale. Pierwsza część utrzymana jest w stylu klasycznego allegro, z przejrzystą formą, błyskotliwą instrumentacją i śmiałym dialogiem między solistą a orkiestrą. Przez wiele lat koncert pozostawał zapomniany i powrócił do repertuaru dopiero po odrodzeniu zainteresowania trąbką w XX wieku. Obecnie jest to jedno z najważniejszych i najbardziej efektownych dzieł w repertuarze każdego trębacza.

Zaś Leonard Bernstein, jeden z najbardziej wszechstronnych twórców XX wieku, zabierze nas w muzyczną podróż do świata amerykańskiego musicalu. Najpierw zabrzmi pełna wigoru, dynamiczna i niepozbawiona ironii Uwertura do operetki Kandyda – dzieło, które z wdziękiem łączy klasyczne struktury z musicalową ekspresją. Kompozytor, zainspirowany satyryczną powiastką filozoficzną Voltaire’a, stworzył muzyczną petardę iskrzącą się dowcipem, tempem i kontrastami. Uwertura rozpoczyna się błyskawiczną fanfarą i natychmiast wpada w wir żywiołowych tematów, przerywanych chwilami liryzmu, ale zawsze powracających z jeszcze większym impetem. Orkiestra prowadzona jest z rozmachem – wirtuozeria instrumentów dętych, zawrotne tempo, ostre rytmy, nagłe zmiany nastroju – wszystko to sprawia, że choć sama operetka nie odniosła początkowo sukcesu, uwertura natychmiast zyskała uznanie i od lat cieszy się ogromną popularnością na całym świecie.

Zwieńczeniem wieczoru będzie suita orkiestrowa skomponowana przez Bernsteina w oparciu o jego najsłynniejsze dzieło sceniczne, musical West Side Story. Tańce symfoniczne to porywający fresk dźwiękowy inspirowany miłością, konfliktem i tętniącym życiem miastem. Przenosząc historię opartą na motywach Romea i Julii do realiów nowojorskich ulic lat 50., kompozytor stworzył dzieło łączące klasykę, jazz, latynoskie rytmy i broadwayowską energię. Utwór składa się z dziewięciu następujących po sobie epizodów, które oddają różne emocje i sceny musicalu – od namiętności, przez gwałtowne spory i taneczne euforie, aż po brutalne starcie. Każda część to osobny mikroświat, a razem tworzą fascynującą mozaikę dźwięków. West Side Story miało premierę w 1957 roku i natychmiast zrewolucjonizowało teatr muzyczny, a Tańce symfoniczne powstały trzy lata później jako wersja koncertowa, z myślą o prezentacji orkiestrowej bez udziału wokalistów. Od tamtej pory kompozycja ta zachwyca publiczność, jak również wykonawców.

Wielkie powroty to nie tylko spotkanie z muzyką znaną i kochaną – to również hołd dla mistrzów, którzy potrafili przemawiać do serc i umysłów niezależnie od epoki. Każdy z utworów, choć stworzony w innych realiach, pozostaje żywy, inspirujący i niezmiennie aktualny. Ten wieczór na długo przetrwa w pamięci zarówno koneserów, jak i tych, którzy dopiero odkrywają magię orkiestry.

 

fot. Anita Wąsik Płocińska

Sławomir Cichor – trąbka

Absolwent Akademii Muzycznej  im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Ukończył tam studia dyplomem z wyróżnieniem w klasie trąbki prof. Igora Cecocho. Uczestniczył w wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych zdobywając liczne nagrody. Pracował i współpracował z następującymi orkiestrami: Polish Festival Orchestra (1999), Sinfonia Varsovia (2000–2003), Warszawska Opera Kameralna (2001–2010), Filharmonia Narodowa (2003–2011), Filharmonia Łódzka (2011–) Opera Królewska w Brukseli (2018–2019). W latach 2000–2010 prowadził intensywną działalność związaną z wykonawstwem muzyki dawnej. Dokonał premierowych wykonań z orkiestrą: Koncertu na 2 trąbki Brendana Collinsa, Koncertu na trąbkę Krzysztofa Grzeszczaka oraz Koncertu na trąbkę i kwartet smyczkowy Artura Banaszkiewicza. Trzykrotnie znalazł się w prestiżowym gronie artystów występujących podczas konferencji Międzynarodowego Stowarzyszenia Trębaczy ITG (2013,2021,2023). Wziął udział jako solista w pierwszej trasie symfonicznej Narodowej Orkiestry Dętej (2021). Sławomir Cichor od lat związany jest z Akademią Muzyczną w Łodzi, gdzie obecnie jest zatrudniony na stanowisku profesora. Artysta wykłada często na kursach w kraju i zagranicą oraz pracuje w jury konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Komponuje muzykę na trąbkę i zespoły trąbkowe współpracując z wydawnictwami PWM, Hickman Nusic Editions i Golden River. W 2022 roku otrzymał statuetkę „Muzyczny Orzeł” w kategorii solista. Należy do grona artystów Yamaha.

 

fot. Kamila Kozioł

Przemysław Neumann – dyrygent

Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa.

W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, Filharmonii Poznańskiej, Białostockiej, Koszalińskiej, Gorzowskiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Krakowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Opery Bałtyckiej oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.

Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc dyrygentem i kierownikiem orkiestry.

Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym.

Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę dydaktyczną w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu, w latach 2019-20 przewodnicząc jej jako kierownik. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych, a w 2019 – profesora uczelnianego. Alma Mater stała się dla Przemysława Neumanna przestrzenią realizacji wielu projektów edukacyjno-artystycznych, spośród których należy wymienić koncerty z akademicką Orkiestrą Symfoniczną (nagranie płyty z muzyką Karola Kurpińskiego), Orkiestrą Sinfonietta (której w latach 2009-13 był kierownikiem artystycznym), coroczne operowe spektakle studenckie w Teatrze Wielkim w Poznaniu czy też koncerty w ramach cyklu Kreaspiracje.

W 2015 roku Przemysław Neumann objął stanowisko dyrektora Filharmonii Opolskiej. Zbiegło się to w czasie z rozpoczęciem przez niego intensywnej pracy nad polską, niesłusznie zapomnianą muzyką, co zaowocowało cyklem koncertów Polska Muzyka Zapomniana (prezentujących głównie utwory skomponowane w czasie zaborów) oraz serią wydawniczą o tym samym tytule. Partytury wraz z głosami orkiestrowymi dzieł twórców takich jak Karol Kurpiński, Witold Maliszewski, Feliks Nowowiejski czy Zygmunt Noskowski powstały we współpracy z powołaną w 2016 roku fundacją Dla Kultury, w której Przemysław Neumann pełni funkcję prezesa. Prowadząc Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej dokonał również szeregu nagrań płytowych skupionych wokół dorobku polskich kompozytorów.

Od 1 września 2024 roku Przemysław Neumann jest Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Projekt i realizacja: netkoncept.com