Filharmonia Opolska
73. Sezon Artystyczny
2024/2025
BIP Wersja dla słabowidzących
Repertuar
maj 2023
poniedziałek
wtorek
środa
czwartek
piątek
sobota
niedziela
po
wt
śr
cz
pt
so
ni
1
2
3
4
6
8
9
10
11
15
16
17
18
22
23
24
25
27
29
30
31
1
2
3
4
Kociuban-Maximov Duo
05.05.2023    
19:00 - 20:30
Kociuban-Maximov Duo Julia Kociuban-Maximov – fortepian Ilya Maximov – fortepian Program: Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata C-dur na fortepian na cztery ręce KV 521 Claude [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
10:30 - 11:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Proste historyjki o muzyce
07.05.2023    
12:30 - 13:30
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Jakub Montewka – dyrygent Paulina Wojdyga – prowadzenie koncertu   W 71. sezonie artystycznym nadal będziemy opowiadać bajki. A właściwie nie tyle [...]
Otwarta próba generalna
12.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Podróż wyobraźni
12.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Aleksandra Świgut – fortepian Alexander Humala – dyrygent W programie: Carl Nielsen – Rhapsody Overture An Imaginary Trip to the Faroe Islands (10') [...]
Gra miejska: Przystanek Europa II
13.05.2023    
10:00 - 13:00
         OTWARTE DNI FUNDUSZY EUROPEJSKICH   13 maja ZAPRASZAMY w ramach obchodów DNIA EUROPY na Grę Miejską: PRZYSTANEK EUROPA II! Tematyka gry nawiązuje do [...]
Bernard Maseli & DJ Eprom – Jazz w wolnej chwili
13.05.2023    
19:00 - 21:00
Bernard Maseli – wibrafon DJ Eprom – gramofony, instrumenty elektroniczne W programie: w pełni autorski program, który swym zasięgiem obejmie brzmienia zarówno elektroniczne jak i [...]
Z książką na pulpicie
czytają: Kinga Jerczyńska | Stefania Kazana-Burczyk | Maciej Kinder Oliwia Kraft | Agnieszka Nalewajko | Magdalena Sadowska Ewelina Szendzielorz | Katarzyna Wybraniec organy: Jakub Głombik [...]
Otwarta próba generalna
19.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Po wiedeńsku
19.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Robert Kowalski – skrzypce Krzysztof Karpeta – wiolonczela Michał Rot – fortepian Przemysław Neumann – dyrygent W programie: Wolfgang Amadeus Mozart – [...]
Michał Bober w utworach  Zbigniewa Wodeckiego
20.05.2023    
19:00 - 21:00
Michał Bober – wokal Monika Wiśniowska-Basel – wokal | gościnnie Dominik Gawroński – trąbka Tomasz Jędrzejewski – piano Michał Wilczyński – gitara Piotr Sypień – [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
09:30 - 10:30
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu
21.05.2023    
11:00 - 12:00
Warsztaty wokalne to muzyczna przygoda dla wszystkich rozśpiewanych melomanów. Jak zostać współwykonawcą koncertu? Przyjdź i popracuj nad emisją głosu, prawidłowym oddechem i współbrzmieniem w zespole. [...]
Rafał Blechacz. Recital
21.05.2023    
18:00 - 20:00
Rafał Blechacz – fortepian Jan Popis – słowo wprowadzające W programie: Johann Sebastian Bach – II Partita fortepianowa c-moll BMV 826 Ludwig van Beethoven – [...]
Otwarta próba generalna
26.05.2023    
10:30 - 12:00
Serdecznie zapraszamy grupy zorganizowane uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na spotkanie z zaproszonymi przez nas dyrygentami, solistami, a także muzykami Filharmonii Opolskiej! Plan Otwartej próby generalnej: O [...]
Dyrygentka – rezydentka: odcinek finałowy
26.05.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Michał Balas – wiolonczela Hanna Hurkot – dyrygent W programie: Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka (13') Carl Philipp Emanuel Bach – Koncert [...]
Warsztaty Gospel. Koncert finałowy
28.05.2023    
18:00 - 20:00
Ruth Waldron Anna Madej Chór Warsztatów Gospel & Gospel Kids Serdecznie zapraszamy na Warsztaty Gospel & Gospel Kids, które odbędą się 27 i 28 maja [...]
Śpiewaj z Ms. Gugu, koncert dla dzieci
01.06.2023    
16:00 - 17:00
Uczestnicy warsztatów wokalnych Śpiewaj z Ms. Gugu Więcej informacji o warsztatach.   Serdecznie zapraszamy wszystkie dzieci z rodzinami na wspólne świętowanie w Filharmonii Opolskiej. Koncert [...]
Zapisane w gwiazdach
02.06.2023    
19:00 - 21:00
Orkiestra Filharmonii Opolskiej Chór Filharmonii Opolskiej Tadeusz Eckert – przygotowanie chóru Chór Misericordias ks. Mateusz Mandalka – przygotowanie chóru Marta Huptas – sopran Jakub Montewka – dyrygent [...]
Atlas Mitów. Multimedialny koncert dla dzieci.
03.06.2023    
17:00 - 19:00
Dziecięcy Zespół Wokalny Miasta Opola Zespół muzyczny PSP 20 w Opolu Dobre Dźwięki Zespół Taneczny ADENA Patrycja Okoń, Małgorzata Marciniszyn-Szuba, Aleksandra Krzesaj – choreografie i [...]
Z książką na pulpicie
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wszystkie wejściówki na to wydarzenie zostały już wydane. Impreza towarzysząca – 7. Festiwal Książki Opole 2023 Zapraszamy na spotkanie z [...]
2 czerwca 2023, piątek | 19:00
Zapisane w gwiazdach

Strefa I – 45 zł, 35 zł
Strefa II – 35 zł, 28 zł
Strefa III – 25 zł, 20 zł

Orkiestra Filharmonii Opolskiej
Chór Filharmonii Opolskiej
Tadeusz Eckert
– przygotowanie chóru
Chór Misericordias
ks. Mateusz Mandalka
– przygotowanie chóru
Marta Huptas – sopran
Jakub Montewka – dyrygent

W programie:
Johannes BrahmsSchicksalslied op. 54 (17′)
Francis PoulencGloria (25′)
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia nr 41 C-dur Jowiszowa KV 551 (33′)

 

Tym razem głównym bohaterem wieczoru będzie Chór Filharmonii Opolskiej, który zinterpretuje dwie (bardzo odmienne w tematyce i charakterze) kompozycje. Pierwszą jest Pieśń przeznaczenia. Jej autor, Johannes Brahms, zwykł mawiać, że „Kto chce dobrze grać, musi nie tylko dużo ćwiczyć; musi też czytać bardzo dużo książek.” Sam był wielkim miłośnikiem literatury, a Schicksalslied powstała dzięki znalezionemu w prywatnej bibliotece przyjaciela egzemplarzowi Hyperionu, powieści epistolarnej Friedricha Hölderlina. Utwór dzieli się na trzy ogniwa: otwierające preludium instrumentalne (z motywem bijącego serca w partii kotłów), trzy strofy chóralnej pieśni z ilustracyjnym akompaniamentem orkiestry oraz postludium, nawiązującym do pierwszych taktów dzieła, ale  tym razem ubranych w optymistycznie brzmiącą tonację C-dur.

Gloria na sopran, chór i orkiestrę Francisa Poulenca powstała prawie dziewięćdziesiąt lat później. Stało się to za sprawą Siergieja i Natalii Kusewickich, którzy najpierw próbowali zamówić u Poulenca symfonię – ten jednak odparł, że nie jest to jego ulubiona forma. Mając w pamięci doskonały Koncert na organy, kotły i smyczki Kusewiccy pomyśleli, że Francis mógłby pokusić się o kolejny koncert na ten instrument. Odpowiedź była uderzająco oczywista: „przecież jeden już napisałem!”. Zamawiający dali wreszcie twórcy wolną rękę, a on zaoferował im coś, nad czym pracę rozpoczął chwilę wcześniej. Glorię, inspirowaną barokowym hymnem Vivaldiego.

Pierwsza i druga część utworu są stricte chóralne; ich charakter jest pogodny i beztroski. Inaczej niż część trzecia, w której partia sopranu solo przywodzi na myśl filmową wokalizę. Spomiędzy motywów kolejnego ogniwa przebija słyszalne (w temacie instrumentów smyczkowych) odniesienie do muzyki baroku. Nieco niepokojąco i francusko zarazem brzmi część piąta, z charakterystycznymi, dysonansowymi skokami sopranu. Najbardziej podzielone wewnętrznie jest finałowe Qui sedes: tu odnaleźć można sakralną podniosłość, echa XVIII wieku, a nawet klimat muzyki operowej i filmowej. Całość Glorii jest niewątpliwie propozycją bardzo atrakcyjną dla słuchaczy.

Wieczór zwieńczy Symfonia nr 41 Mozarta, ostatnie jego dzieło w tym gatunku. Jowiszowa (zwana tak z powodu zdecydowanego charakteru i wzniosłości) jest dla swojej epoki niczym wzorzec metra z Sevres.

 

fot. Inne Studio

Marta Huptas – sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalno-aktorskim.
Na licznych kursach i warsztatach miała możliwość pracować pod okiem takich pedagogów jak: Helena Łazarska, Ryszard Karczykowski, Jacek Laszczkowski, Olga Pasiecznik, Marek Rzepka, Izabela Kłosińska, Anna Radziejewska, Robert Nakoneczny.
Finalistka XXIV Mikuláš Schneider-Trnavský International Singing Competition, półfinalistka International Hans Gabor Vocal Competition oraz zdobywczyni wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy. Jeszcze podczas studiów miała możliwość kształcić swój warsztat sceniczny, we współpracy z Filharmonią Narodową, kreując rolę Zuzi w operze Verbum Nobile Stanisława Moniuszki oraz Bastienne w operze Bastien und Bastienne W. A. Mozarta w reżyserii Jitki Stokalskiej
Wystąpiła w roli Despiny w produkcji Il Trespolo Tutore A. Stradelli pod dyrekcją Andrea de Carlo w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Było to pierwsze światowe wystawienie tej opery po 1679 roku. Spektakl został zarejestrowany przez firmę fonograficzną DUX.
W marcu 2021 roku śpiewaczka dołączyła na stałe do zespołu solistów Opery Śląskiej w Bytomiu, gdzie zadebiutowała w tytułowej roli Sandriny w Operze Rzekoma Ogrodniczka W.A.Mozarta. We współpracy z Operą Śląską miała możliwość kreować dotychczas takie role jak: Giannetta w operze Napój Miłosny G. Donizettiego, Lisette w operze La Rondine G. Pucinniego, Frasquita w operze Carmen G. Bizeta, Zosia w operze Flis St. Moniuszki, Zosia w operze Halka St. Moniuszki oraz Stasi w Księżniczce Czardasza I, Kalmana.
Ponadto, chcąc nieustannie rozwijać swój warsztat artystyczny, wzięła udział w teatralno-muzycznym spektaklu Amadeusz realizowanym w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w reżyserii Anny Wieczór.
Artystka działa również prężnie na polu koncertowym współpracując z Filharmonią Śląską, Filharmonią Częstochowską oraz Operą Krakowską – gdzie wystąpiła podczas tegorocznej edycji 26 Last Night of Proms in Cracow, pod batutą Tima Murraya z towarzyszeniem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Las nieopodal mojego rodzinnego domu oraz górskie szlaki.

Gdybym nie była muzykiem, pewnie byłabym
Psychologiem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Przygotowanie w krótkim czasie (dwóch tygodni) partii Sandriny w operze Rzekoma Ogrodniczka W. A. Mozarta.

Człowiek, którego podziwiam
Luciano Pavarotti.

Lubię czytać
Powieści historyczne oraz biografie.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
Jest ich wiele. Mogę wyróżnić Danse sacrée et danse profane Claude’a Debussy’ego, to ważna dla mnie kompozycja z uwagi na moją przeszłość jako harfistka. Z repertuaru operowego szczególną miłością darzę operę Traviata G. Verdiego, to moje wielkie marzenie by móc wykonać partię Violetty na scenie.

 

fot. Mateusz Żaboklicki

Jakub Montewka – dyrygent

Kompozytor i dyrygent. Urodził się w 1997 roku w Warszawie. Absolwent Royal Academy of Music w Londynie (Diploma of Higher Education) w klasie kompozycji prof. Simona Bainbridge’a i Rubensa Askenara (2016-2018) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza (2018-2020). Studiował dyrygenturę symfoniczno-operową na UMFC w klasach prof. Moniki Wolińskiej i prof. Szymona Kawalli (2018-2020). Uczestniczył w warsztatach kompozycji i dyrygentury, prowadzonych przez m.in. Magnusa Lindberga, Olivera Knussena, Carlo Montanaro i Massimiliano Caldiego. Obecnie kontynuuje studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Pawła Przytockiego w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

W 2019 roku zadyrygował utwór Marcina Jachima w debiutowym nagraniu Chopin University Modern Ensemble, nominowanym do nagrody Fryderyk 2021. Dyrygował m.in. Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Akademii Beethovenovskiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Od 2021 roku prowadzi orkiestrę flow orchestra (dawniej Concentus Viridis).

Jakub Montewka jest finalistą konkursu kompozytorskiego Bartók World Competition 2020 w Budapeszcie, finalistą VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego a także laureatem I nagrody i nagrody wykonawców Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Uczniowskie Forum Muzyczne w Warszawie (2013) oraz I nagrody w I grupie wiekowej II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Patri Patriae w Katowicach (2014). Jego utwory były wykonywane m.in. w Londynie, Warszawie i Katowicach.

W sezonie artystycznym 2022/2023 pełni funkcję dyrygenta-asystenta w Filharmonii Opolskiej.

Ankieta:

Moje ulubione miejsce na ziemi to
Ex aequo: Paryż – i Beskid Sądecki.

Gdybym nie był muzykiem, pewnie byłbym
Architektem.

Za największy sukces artystyczny uważam
Skomponowanie dwóch kwartetów smyczkowych: Insomnia oraz Solitaire, dostrzeżonych na Bartók World Competition 2020 w Budapeszcie.

Człowiek, którego podziwiam
Antoni Gaudí.

Lubię czytać
Dickensa, Saint-Exupery’ego, Rogera Scrutona, do tego uwielbiam eksplorować świat poezji od Horacego po Herberta. Koniecznie w oryginale.

Kompozycja, która jest dla mnie szczególnie ważna
IV Symfonia Witolda Lutosławskiego.

 

fot. Krzysztof Czajor

Chór Misericordias
Zespół został założony w 2019 roku przez ks. Mateusza Mandalkę, który jest dyrygentem chóru. Chór Misericordias aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym koncertując na terenie Opolszczyzny, ale i również wyjeżdżając do różnych miast w naszym kraju. Głównym celem zespołu jest towarzyszenie liturgiczne podczas uroczystości w diecezji opolskiej.

Chórzyści poza regularnymi próbami wpisanymi w stały grafik pracy chóru, uczestniczą w organizowanych Warsztatach Muzyki Chóralnej. Warsztaty prowadzone są we współpracy z jedną z najbardziej uznanych dyrygentek chóralnych w Polsce i Europie – prof. dr hab. Agnieszką Franków-Żelazny, a także z Rafałem Maciejewskim, Katarzyną Młynarską i Pawłem Płoskoniem – trenerami emisji głosu i śpiewu. W listopadzie 2022 roku Chór Misericordias wraz z Chórem Filharmonii Opolskiej wykonał cykl mszalny Missa Jubilata (prawykonanie) autorstwa Barbary Reiman (opolskiej skrzypaczki i kompozytorki) pod dyrekcją Jakuba Montewki –dyrygenta-asystenta w Filharmonii Opolskiej.

 

fot. Anna Kwaśnicka

ks. Mateusz Mandalka – kapłan, organista, pedagog, dyrygent, założyciel Chóru Misericordias i Jubileuszowej Orkiestry Symfonicznej, organizator warsztatów muzyczno-liturgicznych. Wieloletni organista przy Parafii pw. św. Antoniego w Zdzieszowicach. Ukończył klasę klarnetu w Państwowej Szkole Muzycznej w Leśnicy. Uczęszczał do Studium Muzyki Kościelnej w Opolu pobierając naukę gry na organach u prof. Alfreda Bączkowicza i dr Gabrieli Czurlok. Studiował na Uniwersytecie Opolskim muzykologię i teologię zwieńczoną pracą nt. Eschatologii motetów Jana Sebastiana Bacha pod kierunkiem prof. dr. hab. Remigiusza Pośpiecha. Aktywnie uczestniczy w życiu diecezji opolskiej organizując wydarzenia muzyczne na szczeblu diecezjalnym, jak również ogólnopolskim. Redaktor i współredaktor kościelnych śpiewników dla organistów, chórów i orkiestr.

 

Projekt i realizacja: netkoncept.com